tiistai 17. huhtikuuta 2012

Kaksinkertainen kuolema uhkasi 2001.

17/4-2012.
Ekku Mattila

Tammikuussa 2001 yskin kuin vanha hevooneen,todella julmetusti.Tuttuni sanoivat kaikki että on niin kova yskä että joko se paranoo ,taikka on kuolemaksi.
Yhtenä sunnuntai-iltana sama kuu, huomasinkin olevani ambulanssin kyyris ja kovaa vauhtia Kaujajoen terveyskeskukseen....siellä kurkittiin  suuhun ja kuunneltiin rapisevia keuhkojani  ja  hoitajat ihmetteli.
Ne olis kiikuttanut mut suoraan Seinäjoelle,mutta sanoin kiitos ei,viekää kotiini mun,mutta annoin kuitenkin kuvata mun rapajavat keuhkot..
Aamulla puhelin soi,,,terveyskeskuksesta  päivää,,tuukko tänne,,täällä on sun keuhkokuvat ,,ne ota ja aja
Seinäjoelle,,,ny on kuule kiirus...
Niinkuin teinkin,,,,tunnin päästä olin isos sairaalas kuvat kainalos....hoitaja vei lääkärille ja tämä sanoi,että äkkiä osastolle ja petiin maate,,sullon keuhkot ihan lopus...minä siihen etten jää sinne ja miten niin lopus  ja sain kuulla että  minulla on syöpä ja jos mitään ei teherä...niin muutama kuukausi....ja loppu..
Kieltäydyin hoidosta,,,ja jumalatoon meteli syntyi...en päässy pois ennenkuin laitoin nimeni paperiin että omasta tahdostani en jää hoitoon,,,ja omani on vastuu jos ja kun kuolen siihen vaivaan..
Ja kotia.
Kriikkulan Ari Kurikasta tuli meille sattumalta samana päivänä ja kun kuuli että oon kuolemas tautiin,niin   Ari sanoi että paskapuhetta,,,tuu meille,,,Äitini myy  männynuutejuomaa ja sitä juot pullon päiväs,niin tuut entistä ehommaksi   ja niin teinkin  kolme viikkoa putelli turpaan...sitten kuvauksiin Seinäjoelle ja ne ihmetteli että minne sä oot sen syöpäs kadottanut,,,,
Soli kokonaan hävinnyt....kolomes viikos.....keuhkoporttiini jäi vain 9 senttinen arpi,kohtaan jossa se pahin juttu oli..
Noh.....kun kerroin lääkäreille millä  paranin ....niin ne tuumaamaan,että taidettiin kuitenkin teherä virhediaknoosi,,,että niin,,,,soli varmaan jokin tulehdus,,,,juu..
Niin varmaan,,,,,heh...heh... ei ne usko luonnonlääkkeisiin,eikä yrttien voimaan...
jep.

Ekku Mattila
17/4-2012.

Se toinen kuolema,,,

Viikkoa ennen seinäjoen reissua Perjantaina illalla kello 21,00 ovikello soi.
Siellä seisoi kaveri,,pystytukka ja kummallinen ilme naamallaan.
Hän suorastaan huusi,että oonko se Ekku Mattila  ja kun sanoin  että oon,niin hän että tuu pihalle ja mä teinkin niin..Heti pystytukka kiljumaan että nyt kuule saan elämäni selkäsaunan,että saat olla varma siitä
sekä huitelemaan jonkinlaisia karatepotkujakin..Minä ihmettelin että mitä sitä kuuluisaa veetä...ja samalla koetin parhaani mukaan väistellä hiutaisuja,,,syöpäni kanssa....
Pystytukka senkun innostui ja minä samoin....tajusin että  jos en nyt puollusta itseäni,niin voin olla pahassa pulassa,,,ja silleen taas...väistin ja annoin palaa....pojua turpaan naputtelin,,,,
ja jopa  rauhoittui....monta kertaa sanoin että ala vetämään pihaltani pois,,,ja nostin hänet "hellästi" autoonsa.
Äkkiä Nissanin takaovi aukeni....sieltä tumma möhkäle minnuu kohden ja kuulin kovan äänen "Tsirri"
Möhkäle oli 54 kiloinen dobbermani..musta kun peeveli...ja ei kun hommiin taas,,,lumilapiolla plätkin koiraa
kuonon  päälle ja kun se tokeni niin uudelleen pystytukkaa  turpaan....
On tunnustettava että kenties liikaa innostuin,,,,rikoin klopin autonsa ikkunat,jokaasen,,,lapiollako vallan  ja
aiheutin muutaman lisämustelman taistelukaverille...ja eikun koiran nakkasin,,,oliko jopa kuallu,,autoon rikotusta etuklasista ja jopa tuli Nissaniin kyytiä....joka pyörä veti.....melkein,,,
Minä,,,syöpätautinen silloon,,,siivosin pihalta lasin paloja kun huomasin maassa punaisen morapuukon ja koska en sellaista omista,niin soitto poliiseille ja pihaani kohta,ilmootusta tein ja olin vieläkin vähän hengästynyt,,,,
Sanoin että puollustin ittiäni,perhettäni ja kotirauhaani...
Haastoin kollin oikeuteen,,,se saapui ja vaikka minulla oli kolme todistajaa jokka todisti,että kolli yritti saada apuvoimia mua hakkaamaan,,koska olen kova jätkä  kuulemma, että puukko löytyi taistelutantereelta ja että olin heikkona syövästäni,,,että,,että...että...
Niin mitä peetä...
Kauhajoen raasturvat antoivat 3 kuukautta rakennustyötä Köyliön työmaalle ja kun valitin  Vaasaan,niin mitä
veetä taas,,,,antoivat lisää kolme kuukautta...rakennustyötä,,, kuusi kuukautta siitä,kun minua tultiin tappamaan,,,,tappajakoiran kanssa...
Noohh....rauha kummankin muistolle,,,,koiran omistaja haudattiin kolmisen viikkoa sitten,,,syränkohtaus,,,
Päntäneeltä kotoisin,,,, 52 vuotias,,,,
Dobbermanilta katkesi niska.

Ekku  Mattila
17/4-2012.