tiistai 15. toukokuuta 2012

Kosketin kirkon ristiä 1961.

15/5-2012.
Ekku Mattila
selvänäkijä.


Pääsin maalaamaan Alahärmän kirkkoa vuonna 1961.
Vaikka olin sellainen pojankloppi  niin kuitenkin Salon Kalevi  otti minut töihin...
Minä  ja  Perämäen Pentti  teimme hommia olan takaa.
Ollessamme  ulkona siihen tuli kaksi/kolme  miestä jotka kyselemään että mistäs kaukaa  te kollit ootta...  ja me siihen että moomma Härmälääsiä...piekana...moomma Härmälääsiä...joo..
No ne miehet taas...vai ootta Härmälääsiä,,,,ja me taas että ollaan...joo Härmälääsiä...ja miehet taas että jos ootta Härmälääsiä...niin kiivekkääs tuonne kirkon torniin  ja koskettakaa siellä huipulla olevaa ristiä....jos kerran Härmälääsiä ootta...
Minä oon aina ollu hurija...ja silloinkin...ja eikun  miesten ehdotusta heti toteuttamaan... Pentti ei tullut mukaan....mä  vaan...
Ja niin aloitin nousun...ensin portaita  aika ylös  ja kun ne loppuivat niin alkoi sellaiset tikapuut  ja kun ne lopuivat,,,tuli vinoneliön mallinen luukku  ja se auki...ja vedin sisälle torniin ja sitten eikun kiiparoimaan  ...ristiä kohoren....
Voi kauhia  kun alakoo hallottaan....aivan vattastani  kirpaasi...
Koska olin niin luvannut...ja koska oon Härmäläänen...hurijapää..eteenpäin... rautaisia ... tikapuita  kirkon tornissa..ylöspäin ..ulukopualella... ohitte sellaasen ulokkeen  ja siinähän risti olikin...siinä...
ohoh....ja varovaasti takaasin  ja  kiipely toisinpäin..luukku kiinni ..syrän jyskyttäen  ja pihalle kirkon vierehen....
jossa Salon Kalevi jo orootti...!!...voi Kalevin ilimettä!!! ja naamansa tuhkanharmaa..
Kalevi havaatti mun kiiparoomiseni...koetti huutaa mua takaasin,,mutta en kuullu....ja jumalautta
miten Kalevi mut haukkui....en taira toistaa täs  niitä sanoja....mutta vaikka oltiin ihan kirkon vieres
niin kylläpä tuli....veet  ja peet  iliman pilikkua...tuli ässää..tuli  veetä...jumalaakin huusi   välillä..
naamansa sinipunaasena....
Jälkeenpäin...Kalevi   kertoi,,että oli saada sydänkohtauksen  mun kiipeämistäni seuratessaan...
Kalevi  on jo aikaa sitten kuollut,mutta Perämäen Pentti vissiin elää,joten jos tarkistaa haluatte,niin Pentiin yhteyttä....asui ennen Voltissa...lähellä  kisamajan tanssipaikkaa...
Oon  ristiäni koskettanut.


15/5-2012.
Ekku Mattila.