maanantai 14. toukokuuta 2012

Koskuen akka perskeles

14/5-2012.
Ekku Mattila
selvänäkijä.

Minulla oli tuttu pariskunta Koskuelta...Jalasjärveltä  10 km.
Heidän talossaan asui.ns  syytingillä vanha, melkein 88 vuotias pahasuinen ämmä.
Hän oli kuin noita-akka  Hannu ja   Kertu sadusta  ja jostain kummasta syystä  minusta
ei lainkaan pitänyt...
Aina kun minut näki..jotakin mutaji   ja luimisteli huivinsa alta ...hyvä ettei olkapäänsä ylitse räkäissyt... oli mukamas  joku hurmoshenkinen joskus ollu...nuoruuressa...silloin ennen...
hurmoshenkinen..
"Ja minäkös noitaa hyvällä katson,,,,ilme akalla oli"
Yhtenä sunnuntaina taas talohon kylähän menin  ja annas olla...talon nuoripari mua katseli oudolla tavalla...sillai syyttävästi...jopa paheksuen...hyvä ettei samantien pihalle mua ajaneet..
Ja minä ihmettelemään ja mikäs nyt on...miksi naamanne on kuin sarvikuonon pers...eiku takapuoli
ja mitäs ny oon teidän mielestä teheny...häh..häh...ja taas häh???
Ja tulihan selvitys heidän hapannaamaisuuteensa....
Kuulemma  Lauantaiyönä...se noita-akka...syytinkiläänen..havaatti miten minä hänen pihaansa kiviä nakkelen  ja olan takaa....mulla oli kuulemma kumma irvistys  ja naamani kuten rupisella sammakolla.....pahuutta ihan huokui...kertoi ämmä  nuorelleparille   ja minä sopivasti heille samana aamuna kylähän..
Ne kivet joita kuulemma nakkelin.olivat sellaisia kiiltäviä,noin kananmunan kokoisia,,,ja niitä oli montakymmentä...ja niitä oli säilytetty noita-akan pihapiirissä olevan vilja-aitan rappusilla..
Siis juuri ne mä heittelin lutuisen vanhanrouvan tuvan ethen...
noita..akka...heh...heh...lutuinen....
Noh...näin heti ettei nuoripari mua uskonut.......vaan sitä noita-akkaa...niin hoksasinkin hienon jutskan.....Kerroin vanhalle rouvalle,,että huomenna,,heti aamusta...mennään poliisiasemalle  ja otetaan nuo kivet,,jotka makaa tuossa pitkin pihaa mukaamme...ja otatetaan kivistä tarkat  sormenjäljet  ja sitten selviää syyllisen nimi...
Heti aamusta mennään...sanoin ja aloin keräämään  hanskat käres  niitä  kiviä autoni peräluukkuun...hanskat sen takia,ettei sormenjäljet sekoitu...sanoin akalle...
"Mitä...!!!kiljahti vanharouva...en tuu,,,en varmasti tuu...poliisitutkintaako..."  en ..en tuu...
ja jatkoi...."minä noi kivet itte   paiskasin....en tuu poiliisiasemalle"...ja vanharouva   loikki tupaansa
nutturansa  keikkuen....oli muuten näky...!!
Voi poijat  miten me  naurettiin....ihan vedet silmis jokaanen...nimittäin vanhanrouvan...sen noita-akan...kengät tippuivat kintuistansa ,kun niin vikkelästi  kiiruhti rikospaikalta  pois...
Oli se näky....
Ai niin...tarkistakaapa tämäkin juttuni Raimolta...asuu edelleenkin samassa paikassa...
Koskueella..
Puiden keskellä vaalea talo.. punainen ulkorati,,,punainen autotalli...tiestä ... noin 100 metriä.
Töissä  rengasliikkeessä.
Raimo  meinaan.


14/5-2012.
Ekku Mattila.