perjantai 17. toukokuuta 2013

Turun muistoja....

17/5-2013.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Käppäilin aamusella Turun Eerikinkadulta Humaliston kautta rautatieaseman suuntaan ja huomasin vanhoja tuttuja juttuja vuodelta 1968.Tuossa oli siihen  "hyvään aikaan" ravintola Trinaksi ja siitä muutama  kadunväli eteenpäin Valencia .
Olin illalla kello 22,00 mennyt ensinmainittuun ja nakkimuusiperuna-aterian  jälkeen nakkasin joukkoon pari lasillista Mosel viiniä ,sekä sitten kävelemään takaisin asunnolleni .Jostakin syystä,en silloinkaan tiennyt miksi, minua alkoi seuraamaan  neljä   senaikaista nahkatakkijätkää. Olen melkein aina pitänyt  pitkiä hiuksia ja voipi olla että juuri se asia sai kaverit  perääni huutelemaan , sekä selvästi riitaa haastamaan.
Mutta en minä heistä sen kummempaa piitannut,kunnes tultiin lähelle toria ja siihen kohtaan,jossa oli ja on yhä vanhantyylinen  kelllertävä kupolinmallinen rakennus.Rukoushuone taikka vastaava kenties.
Yhtä-äkkiä alkoi satamaan heijjareita sivultani,sekä  eestä ja takaa ja ennenkuin tajusinkaan jouduin antamaan  heille takaisinkin. Ei minua sentään nyrkkeilysäkkinä pidetä.
Siinä kovassa tiimellysessä yksi vastustajani "sattui" lentämään suoraan pankkitalo Kopin ikkunaa päin ja jopa alkoi jumalatoon puupää..puupää.piipää  konsertti.
Pankin ikkunassa ollut hälytin pärähti päälle ja jopa jätkille tuli kiire.Poijat juoksivat kohti toria,mutta annas olla. Juuri sieltä suunnasta tulikin vastaan poliisien mustamaijja ja juoksijat kiinni sekä  maijaan että kopaji.
Poliisit tulivat myös minuakin vastaan,mutta koska en juossut niin he ajelivat ohitseni.Siinä  minäpoika kävelin
kaikessa rauhassa ja pidin irronnutta oikean takkini hihaa vasemmalla kädellä kiinni ja olin niinkuin ei mitään olisi tapahtunut.
Vaikka tapahtumasta onkin jo 45 vuotta,niin tuntuu kuin se olisi  viimeviikolla sattunut.
Sanoo;

17/5-2013.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.