maanantai 27. tammikuuta 2014

Risto uskoi ennustustani vuonna 1988.

27/1-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Asustelin   kolmisen vuotta Jalasjärvellä 1987 ,  entisessä osuuskaupassa ,Ahonkylässä. Vuokraisäntä oli joutunut ahdinkoon ,niin taloudellisesti,  kuten aviollisessa elämässä ja  suunnittelemaan päiviensä päättämistä kertaheitolla.
Kun kuuli että olen selvänäkijä ,niin tuli minulle asiakkaaksi.
Hän kertoi että tappaa itsensä   ja minä sanoin ettet tapa.
Tapanpas hän intti ja minä intin ettet tapa.
Kyllä varmasti tapan ja minä siihen ettet varmasti tapa.
Nooh....siinä  me tapateltiin aikamme ja sanoin että usko jo.Olen selvänäkijä ja siksi tiedän ettet itseäsi tapa.Vaikka sinulla juuri nyt onkin vaikeaa taloudellisesti,niin ole ihan rauhassa ,sillä se siitä vaan pahenee  entisestään....rahanpuute sanoin.
Mitä viit....sanoi Risto !...ttuuuiletko...?  häh ?  ja sanoin että en,mutta se on varmaa ettet itseäsi kuule tapa.Et tapa.Et tapa.Usko kuule nyt ! Sanoin ettei rahan puute saa olla syy itsensä tappamiseen.Mitä siitä jos on hankalaa taloudellisesti.  Pää-asia on se että on terve.Rahanpuutteelle päästä  röhönaurut sanoin ja Risto lähti.....autollaan ,jossa oli katsastusaika mennyt vanhaksi.Tankki tyhjä ja silleen.
Hei ny huikkasin ,mutta en vastausta saanut.
Kuulin seuraavan päivänä,että vuokraisäntämme oli kadonnut.Oli yöllä lähtenyt  autollaan jonnekin,tiesminne ja jättänyt pöydälle lappusen tulevasta itsemurhastaan.Jääkää hyvästi kaikki.Mä meen nyt.Luki lapussa.
Kahden  päivän kuluttua Risto tuli takaisin.Tukka takussa.Yllään hikiset vaatteet.Heinänkorsia  rapaji melkein persustavaossakin.Kaulassa punainen jälki karkeasta köydestä.
Hirttonarusta.
"Ja perskeles kertoi Risto minulle. Yöllä hyppäsin autooni ja lähdin tappamaan itteni.Viimeiset kolmekymppiä nostin Jalasjärven pankkiautomaatista ja  koko rahalla pensaa ,sekä nokka Tamperetta kohden.Ennen Ylöjärveä käännyin oikealle ja sitä tietä muutaman kilomeeterin ,kunnes havaittin sopivan ladon.Ja sinne.Ittensä hirttämään.Narun olin ottanut takkini sivutaskuun valmiiiksi.Sen   sidoin kiinni ladossa sojottavaan hirrenpätkään, hirttosolmu toiseen päähän ja se kaulaani.Sitten meinasin hypätä. Ja sitten taas meinasin hypätä  ja uudelleen meinasin hypätä.Ja uudelleen meinasin hypätä ,mutta en hypänny.Puoli päivää siinä meinasin ja meinasin  ja meinasin hypätä.Mielessäni oli koko ajan sun Ekku perskeles sanomasi lause.."et  sä kuule ittiäs tapa.Usko nyt " Et sä ittiäs tapa ja niinpä en sitten tappanut.Naru oli hiertäny kaulaani punaasen jäläjen..tuossa se näkyy sanoi Risto.Sen heitin auton klasista ulos Mustannevan paikkeilla."
"Perskeles  Ekku  ,sanoi Risto.ot sä kuule äijjä."
Ja siinä me sitten juotiin kaffia  ja juteltiin vaikka mitä.
Ainiin.....Risto ei ole enää hengissä. Hän sai Tsernobylin syövän ja kuoli siihen noin 7 vuotta sitten.Kuin myös siitä samaisesta Ahon kylästä moni muu.Tietojeni mukaan kaikkiaan 11 kuoli syöpään.Noin kuuden kilometrin alueella  . Sainko  minä sen keuhkosyövän josta paranin vuonna 2001 ? .... Asuessani Jalasjärven Ahonkylässä.......syöpäkylässä...
Entisessä osuuskaupassa.Sinisessä talossa.Aivan tien vieressä.
Risto ei tappanut itteään.
Ei.

27/1-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.