torstai 26. helmikuuta 2015

Hiihto ennenWanhaan...."mee ohitte..mee..mee".

26/2-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.

Koska hiihtaminen on noiden MM kisojen takia ajankohtaista , niin kirjoitanpas tosijutun  Wanhaan aikaan....kouluajoistani vuonna 1956..
Oli talvi  ja hiihtokilpailut  Voltin kansakoululla..
Matka oli noin 5 kilometriä ja latu kiersi kärmesmäeltä ja takaisin koulun pihalle. Ja siis matkaan...lähdin suunnilleen loppupäässä ja minua ennen Suon markku.  ( Lauri Tähkä on hänen poikansa) Noh  minä olen aina ollut hyvä esim hiihdossa , mutta Markku oli huono.
Saavutin hänet aika piankin ,mutta koska hän oli naapurini poika niin  en kehdannut huutaa latua , enkä mennä hänen ohitseen. En millään juliennut. En.
Siinä me hiljalleen hiihtää lapsyttelimme kuin vanhat mummot , Markku edellä ja minäpoika perässä................hitaasti...etenimme....läps..läps..
Nooh...
Isäni oli suunnilleen ladun puolivälissä kattomassa ja kun näki minut klasajavan Markun perässä , niin isse huusi...ja kovalla äänellä..."mee sen ohitte...mee ohitte...älä saatana jää sinne Markun taakse...mee ohitte...mee ..mee....mee.."
Mutta enhän minä kehdannut mennä ohitte.
En.
Niin me  saavuimme maaliin  ja vähää ennen  maalia koulun pihamaalla minä meninkin Markun  ohitte....juu.
Ohitinkin... heh.
Minä tulin toiseksi viimeiseksi.....ja Markku oli  viimeinen.
Arvakkaapas...illalla..kotosalla....??....!!..??.....
Väiski  oli pahalla päällä....
Oli.

26/2-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.