tiistai 10. maaliskuuta 2015

"Äitiiiiiii....tuolla varastossa on setä".

10/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Wanhoja muistellen...

Vuonna  1973   Huhtikuussa otin eron vaimostani ja sillä sipuli.
Hei ja hyvästi.
Olimme asuneet enoni vuokra kaksiossa  Helsingin Kalliossa noin 2 vuotta  osoitteessa Porvoonkatu 5-7 b 63. Valtiolta otin yhden vuoden virkavapaata....jee.
Virkavaapa...jee.
Kun entinen muija lähti , niin  noin kahden tunnin  päästä olin käynyt  jo ostoksilla ja  hankin 250 kuutioisen moottoripyörä....Suzukin....uusi..ja sillee......3990 vanhaa markkaa maksoi.
Oli se mukamas hieno peli...
Ja sillä paanalle että korvissa suhisi.Ympäri Suomen....Hangosta Ivaloon   ja Vaasasta   Tuupovaaraan...melkein kahdessasadassa paikassa kävin .Etupäässä leirintäalueilla .Sinävuonna km  tuli  melkein 30000 ...prätkän selässä.....juu.
Ja aurinko   paistoi niinmaanperusteellisesti...
Kesä oli hieno..
Kun tuli  vuosi 1974 se alkoi saatanallisella vesisateella....keväällä jo ja sitä samaa jatkui kolmisen kuukautta.... ..ja.....
 .....kastuin moottoripyörän selässä niskasta persuuksiin....ei hyvä.Ei.
Loppukesästä annoin vuokra-asuntoni velipuolelleni/hänen  morsmaikulleen , sillä suunnittelin muuttavani ulkomaille....kauas....kauas......pois...pois...Marokkoa ajattelin...
Marokkoa....
Mutta..joku saatanan hyväkäs varasti Järvenpään leirintä-alueella olevasta teltastani kaikki mun tavarani ja niiden joukossa oli niin passi/ajokortti/pankkikirjat/rahaa /muut tärkeät paperit....¤#¤"#"#¤!..tana...!
Enkä siis päässyt ulkomaille.En päässyt.
Voi..voi...
Kun tuli syyskuun loppu niin leirintä-alueiden portit pantiin kiinni ,eikä mulla ollut "sijaa majatalossa". Tunsin itseni aikalailla  hyljätyksi/unohdetuksi/rotaksi melkein... Kun tuli ensimmäinen pakkasyö....nuokahtelin Linnanmäen lähellä olevalla puiston penkillä....aijaiajaiajai...ja  tuumaamaan että missä veessä mun lämmin tupani oikein lymyää...ja sehän löytyikin..
Nimittäin.........
Se asunto, jonka annoin (pöljä kun olen) sille velipuolelleni ..niin siinä oli lämmin kellari. Siihen  kuului suuri tila, jossa oli ainakin 10 sellaista pitkää käytävää ja niiden kummallakin puolella ns verkkohäkit asukkaiden tavaroiden säilyttämiseksi. Minulle oli jäänyt avain siihen kellarivarastoon...
Hankaluus oli vain se...sillä kellarin ulko-ovi suljettiin  isolla munalukolla !!!!  illalla tasan kello 21,00  ja aamulla avattiin kello 06,00. Talkkari sen hoiti.
Juu.
Joten...minun täytyi hipsiä kellariini (höh)  ennen sulkemisaikaa , että saisin katon  pääni päälle  ja niinpä sitten teinkin... Yksi sunnuntai lymyilin kellariboksissani kaikes rauhas, makuupussissani , kun viereiseen varastohäkkiin tuli joku. Äänistä päätellen jonkun äitee ja hänen noin 4 vuotias kersansa.
Kuten jo  mainitsin , ne varastohäkit olivat sellaista katiskaverkkoa ,eikä seiniä ollut.Ovetkin oli samaa  verkkoa...juu..Nooh....ainahan kersat ovat uteliaita ja tottakait se kurkkimaan  verkko-oven kautta mun...........kammariini ja saat....huomasi mun naamani. Onneksi olin kiinnittänyt rautalangalla "mökkini" oven kiinni sisäpuolelta..onneksi...
Vaikka olin piilossa siinä makuupussissani, niin mun naamani tottakait pilkisti sieltä esille..ja syntyi seuraavanlainen keskustelu.....
"Äitii....."
"Mitä Niina?"
"Äitii-iiii.....tuolla häkissä on setä ".
"Älä nyt höpise...eihän siellä voi mitään setää  olla.."
"Äitiiiii----iiiiiiiiiiii.....kyllä on....siellä on  setäää".
"Olehan nyt hiljaa Niina....ei siellä voiiiiiiiiii  ketään  olla...näethän itsekin...eihän sinne voi kukaan edes sopia"
"Äitii.......iiiiii......on siellä  setää".....minä näin sen  naaman...."
Ja  äiteen ja tyttären  keskustelu jatkui kotvan aikaa  ja sen aikana ennätin vetää naamani makuupussin sisälle.......... siellä olin uppeluksessa ja  pelkäsin päästäväni aivastuksen......mutta en päästänyt.
En.
Se saate....rin kersa koetti vielä tökkiä mun makuupussiani jollain telttakepillä. Ei onnistunut.
Ei.
Ainiin.....elelin siellä  "rangaistuslaitoksessani"  melkein kuukauden ja sitten onnistuin saamaan vuokra-asunnon....Laukkipääntieltä Tapanilasta..joka on taas toinen juttu...
Jup.

10/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.