sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Näkkileipää ja tukkapöllöä....auts.

29/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.

Olen ikäni tykännyt näkkileivästä ja vaikka armeijassa 1966 ,ököaikana ,saatiin sekä syötiin  kivikovaa vanikkaa , jonka pakkauslaatikoissa luki......1948...niin ei   se haitannut.. ei.
Pikkumäläkkinä noin  9  vanhana näkkileipää syödessäni sen päällä olevaan voikerrokseen jäi  ja siis irtosi mun hammas......eikä sekään haitannut...ei.
Mutta......kuusivuotiaana....haittasi....
Sillä:
Koska  elin lapsuusaikani sodanjälkeisenä  aikana , niin kaikesta oli pulaa. Ruokapöydässä riitti kyllä perunaa, leippää ,  soosia sekä palaneita sipuleita ja  kerran  viikossa oli lautasella keitetty kananmuna ja se oli mukamas juhlaa se.Oli.
Jokaikinen Sunnuntai äitee keitti  riisipuuroa ja  sen mukana syötiin  marjavelliä joka oli tehty ittekerätyistä  puolukka/mustikoista ja voi että se oli kans hyvää. Oli.
Mutta voi.......se oli niinku kortilla....sanoisin...ja sanonkin. Sitä saatiin meijjeristä "paluukuormana"  ja sitä en muista että oliko se kallistakin ,mutta se oli  niinku säännöllistelty....ainakin äiteen taholta. Oli päiviä jolloin äitee sanoi  "ette sitte laita voita leivän päälle"....emmekä laittaneet..paitsi joskus sillai salaa ja se onnistuikin.......koska  kannettiin  näkkileipää väärinpäin. Niin että se voipuoli oli alapuolella  eikä  äitee  huomannut mitään.........
Paitti yhyren kerran.....äitee huomas....
Olin tulossa  ruakaapin luota..näkkileipä oli "väärinpäin".....se oli sellainen komero , jossa oli talvella sopivan kylmä ,että ne ruuat pysyivät tuoreena...ja olin levittänyt peukalolla sitä voita näkkileivän päälle. Luulin ettei äitee huomaa....mutta väärässä olin...ja pahasti.......pahasti.
Arvakkaapas kuka tempaasi mua tukasta ja retuutti melkoisesti....??.. Kyllä tuntui hiusten juuressa....kipiältä meinaan....ja muistaaksen en hetkeen aikaan enää sitä  näkkileipäkonstia koettanu..
E.
"Joka kuritta kasvaa......."  ...on pas..puhetta....sillä  kyllä niitä selkäsaunoja todella riitti...ja jos pitääkin paikkansa , niin ainakin minulla taitaa olla todella kunniallinen se  loppu....
Niin paljon selkään sain.
Muistaakseni syyttä.....taikka sitten muistan väärin..heh..
Jup.

29/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.