sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Pienehkö karatejupakka Olarissa...1978.

22/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.

Espoon Olarissa oli syksy ja asuntoni ikkunaan joku nakkeli pieniä kiviä.
Kilik..kili...
Vuosi oli suunnilleen  1978 ja kello   yöllä  likipitäen  yhden paikkeilla. Minä siitä ikkunaan katsomaan ja ulkona seisoi  kolmannessa kerroksessa  asuva vanhahko leipuri , noin 55 vuotias , pienikokoinen ja kännissä senverran että sen havaatti.
Menin ulos ja näin me keskusteltiin...:
"Jamitä mies kysyin?"
"Saatana...mut kuule ryöstettiin tuolla kauppakeskuksen kohdalla...sanoi mies..kolme miestä  kollas mun taskut ja vei muutaman kympin ,sekä kellon ja kaupan päälle mottasi mua naamaan...ne".
"Kato nyt...vertakin vähän vuotaa"..
"Älä  perskeleen..sanoin minä...tuuppa näyttämään ne  tekijät"... ja niin me mentiin sinne  kaupakeskuksen paikkeille ja siellähän kolme kollia harjoitteli karatepotkujaan sekä muita iskujaan , niin ettei kukaan uskaltanut heidän lähellekään mennä.....ja minä sanoin leipurille,että "meesävaan kotiis...mä ..tuata...juu"
"Mee sä vaan kotiis"
Ja niin humalainen leipuri lähti kävellen kotiansa kohoren ja minä...koukkasin...silleen..
Juu..
Älykäs kun olen...(heh)..kiersin aivan  toista kautta niitä   ryöstäjiä kohden ja  tulin heidän eteensä sillai ...sotatermiä käyttäen...koukaten yllättäen takavasemmalta....ja niin meille syntyi pienehkö "nelostaistelutilanne".....jonka minä hyvällä tuurilla taisin voittaa ja ne  kolme jäi makaamaan sikin sokin sinne ja tänne....yhdeltä meni nenäkin vintturaan..aika lailla pahasti..
Vintturaan taisi mennä..??
Noh....pers....minä siitä asiasta sitten oikeuteen (koska mut oli tunnistettu)  ja sen kautta  rankaistusta saamaan...
Viikkoa ennen olin saanut tietää ,että yksi niistä resuajista oli ammattinyrkkeilijä , alle 20 vuotiaitten sarjassa..Espoosta kotoisin ja Rami Molannder nimeltään  ja parjäillyt hyvinkin   kehässä. Juuri hän vaati vintturaan menneestä nenästään minulta 6000 vanhaa markkaa sekä kivusta/särystä 2000 tonnia , mutta minäpoika vastustin syystä...
"Hyvä oikeus sanoin...koska Rami  on ammattinyrkkeilijä ja saanut  nenänsä vintturaan juuri kehässä tapellessaan , niin kiistän  sen 6000  markkaa  sillä perusteella...."..ja oikeus hyväksyi vastalauseeni...
Jouduin maksamaan Ramille sen  2000, mutta ne kaksi muuta joita vähän naputtelin ,eivät vaatineet mitään......juu.............muuttaaa...kun senaikainen karateseurani kuuli ...tekosestani ...niin  poistivat nimeni seuran  nimilistoilta , sekä  ottivat must....vyöni pois.
Kuulemma olin ollut senkaltaisissa tappelutilanteissa jo kolme kolme kertaa aikaisemmin ja en ole enää sovelias..........heidän joukkoonsa.....juu......
Köh.
Kyseinen Rami   asuu nykyisin  Sveitsissä....jonne  terveiseni tässä lähetän. Jos haette Ramia netin kautta, niin näette selvän todisteen hänen vintturaan menneestä nenästään....kehässä lie tullu...??
Juu.
Ja nyt kaatopaikalle..

22/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.