perjantai 18. joulukuuta 2015

Kakola....Lauri (Late) Johansson ja Ekku Mattila.

18/12-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Yhdeksännen  vuorokauden päästä huomasin istuvani sinisen Mersu pakettiauton penkillä ja suuntana Turku......ja sen  Kakolanmäki.....
Fruum...fruum....fruuum..
Iso oli  ......suuria rakennuksia kukkula täynnänsä......suurimpana talona harmaasta kivestä rakennettu rakennus....itte Kakola......ainakin  5 kerrosta.....ja  silleen.
5  päivää ensin olin ns tulo-osastolla ja sitten ohjattiin  ensin   neljänteen kerrokseen  ja seuraavana päivänä talon  toiseen ja  ovi kolahtel  innokkaana...klonks....kili..kil..
"Tupa" oli kuulkaas pieni...voihan aatana.....sanoisin   parisen metriä seinästä seinään ja  lattian peitti  vanhan mallinen rautaanen kerrossänky...paskaaset seinät....ristikkoikkuna korkealla....katon rajassa suhisi ilmanvaihto/lämpöputket ja hauskaa oli..
Juu.
Ruokaa  tuotiin maitokärryillä lommoisissa kipoissa...aamulla herätys kello  kuus...aamupuurua ja sitten töihin....jossa huonekaluja liimailin....ja  sitten kello 11,00  syömään....ja toisen kerran illalla  kanssa  16,00 ja sitten kello  17,00  huudettiin   rautaasen oven raoasta  hyvää  yötä...ja klonks...pams.....
"Nyt mua viäräänn liiinaaasta plinnaaan"...
Joka ilta mulle jäi aikaa ennen "yötähuutoa"  että pystyin juoksemaan Kakolan pihalla.....noin 400 metrin rata....ja sitä kiersin  rotan lailla...sekä viikonloppuina  yhden tunnin....tsuppusi...tsfutsupi..tfustsupi....tossut senkun tömähtel.....ja arvakkaapas ??
Juu.....Kakolan  vartijat  olivat  entisiä koulukiusaajia....munattomia raukkoja....sadistisia eläimiä.........."Ei ole mitään niin halveksittavaa kun vanginvartijat"  sanotaan Raamatussakin  ja  totta joka sana..
Koko sen Kakolan ajan kirjoittelin kirjeitä vaikka minne,,,tais mennä  joulupukillekin  jossa vakuutin etten ole mikään  huumeveikkonen...,mutta turhaa työtä tein.....muttaa...onneksi sain sellini naapuriksi   "Laten".....Lauri  Johanssonin......ja kun hän kuuli  millä tavalla Kakolaan olen joutunut......niin......hän sanoi...:
"Minulla  on paljon  tuttuja Porissa  hän sanoi.....soitan muutaman puhelun.....ja hän soitti......ja yhtenä  iltana mulle tultiin sanomaan että pääsen Kakolasta  pois .....ne jotka mun patjani alle sen huumejutun   toivat ovat tunnustanneet  ja  huomenna pääsen Huittisten  varavankilaan..."....ja mä olin tyytyväinen..
Avot...


taas uudella sivulla.
Ekku Mattila.