tiistai 1. joulukuuta 2015

Osake tuli ja meni...kymmenessä minuutissa...puuf.

1/12-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.





Pullahti  hetki sitten mieleeni Jalasjärvi  ,vuosi 1989 , sekä entinen Osuuskaupan talo, Ahonkylässä jossa asuimme vuokralla .Talon omisti Risto Anttila , jo edesmennyt.  Syöpään kuoli.....
"Csernopilli"  hänet   tappoi......
Noh.
Talo laitettiin ns myyntiin suurimmalla  tarjouksella ja minä   tarjosin ... 110000 markkaa sillä  uskoin että sillä summalla se meille tulee...
Niin kului kuukausi ja toinenkin.
Kyliltä kuulin että talo olisi myyty muttta kukaan ei osannut sanoa kenelle se meni.
Sitten......asia selvisi.....rikkain   talollinen  Luopajärveltä  talon osti..hintaan 60000 markkaa ...siis melkein puolet vähemmän maksoi kun me.....ja syykin löytyi..
"Ei tänne kylälle kyllä noitia kaivata" kylillä puhuttiin.....on paree  kun noita häipyy...."..
Ja niin meille annettiin ns häätö.
Pois..pois....
Noh yritimme  tukkaputkella löytää asuntoa , mutta huonolla tuloksella....(ei tänne noitaa kaivata..)juu....eikä millään onnistunut...ei.
Kunnes yks aamu puhelin soi ja  entinen Alahärmän kirkkoherra  Lauri Lehtola kutsui minut  Seinäjoelle käymään...hänellä olisi asiaa ja minä  menin.
"Kuulin että teille on annettu häätö....lauri sanoi ja minä siihen että joo....Tunnin hyvin Martta äiteesi sekä Väinön ja jo sen takia  lahjoitan tämän  osakkeeni   sinulle sekä perheellesi joten älä pulise yhtään vastaan "  jatkoi Lauri....pitäähän teillä asunto olla...eikä maksa mitään..
Ilmaiseksi saatte.
Ja minä  siitä uutisesta olin silmät ympyräisenä. Hänen osakkeessaan  oli 4 huonetta +  keittiö.....ihan lähellä  Seinäjoen keskustaa....noin  2 km siihen matkaa. Oma autotalli sekä  pieni  terassi....
"Minä höpsö...sanoi Lauri....annoin tämän ennakkoperinnöksi  sisareni poijalle , jo 5 vuotta sitten , mutta  hän alkoi minua pois tästä ajamaan. Huusi että talo on nyt minun ja mene matkoihisi siitä...........
"Asiassa on paha mutta...sanoin....jos antaa ennakkoperinnöksi jollekin jotakin ja siitä on lakiinviedyt  allekirjoitetut asiakirjat todistajineen , niin sitä ei voi enää purkaa ".
"Ei elevetti.....huusi entinen pappi...ei voi olla totta ja hän siinä samassa jollekin soittamaan ja noin 10 minuutin kuluttua tuli  eteeni .......
"Kyllä olin tyhymä....hän sanoi.....olet Ekku oikeassa....osake on  sen ketkun....voi harminpaikka.."
¤¤¤¤
Ja niin siinä kaffit juotiin , maailman menosta juteltiin ja pois lähdin.
Sinne meni osakkeeni......kymmenessä  minuutissa.
Puuf.

Ekku Mattila.