torstai 10. joulukuuta 2015

Seinäkello , Sydänmaa ja Ekku Mattila.

10/12-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Jalasjärvellä asuessani ,illalla 23.00 nurkilla ,soi  lankapuhelimeni....1988.
Piririririririririiiiiiii...
"Senkin paskiainen...kuului....hähähähä...paskiainenen....hähähähä..paskiaineen..."
??
Koska oli Lauantai-iltaehtoo  soittaja tuntui olevan aika kännissä.....
??
"Paskiaaaneeen...kuului---ruikkupääää......paskiaineeeeen....hähähähä....vaikka olet mukamas selvänäkijä niin et varmasti  minua  saa kiinni....paskiaaaneeeeen....ruikkupää".
"...hähähähähähähäääääääää........häääää....hähähähääää.....ruikkupää...hähäää...ja tätä kesti minuutin kaksi....hähähääääääää...hääääää...äääh..hääää...
Sitten kuului   klink..luuri paiskattiin korvaani...klink..
¤¤¤
Sen  puhelun aikana kuulin miten taustalla soi ns   vanhanaikainen seinäkello.....plim....plim...plim..plim...plim....siis yksitoista  kertaa.....plim...plim...plim.
Sen soittoääni oli  todella hieno, sellainen vähäsen niinku kirkonkellojen tyylinen...harras sekä  hieno.......plim..plim.....plim..
Äkkiä muistinkin että missä sen kellon olen "tavannut"....siis kuullut sen  hienon soitannan , muistin  miehen Etu/sukunimen ja antakaas olla......muistin talon  sekä sen seinällä olevan kellon....plim..plim..
Plim.....
Muutamaa viikkoa aikaisemmin  olin tuttuni kanssa   hakemassa hänen hevosilleen heinäpaaleja Alavudelta.....tarkemmin Sydänmaasta ....noin Peräseinäjoelta  20 km. Talossa asusteli vanhahko pariskunta ja  isäntä tunnisti minut teevee/lehtikuvista selvänäkijäksi.
Eikä oikein tykännyt "ammatistani"...sillä hän oli erään uskonlahkon jäsen. Ilmeellään jo kertoi että menes ittuun siitä Ekku....häivy....häivy.....pois.pois....
Noh siitä me  mentiin ja talon isäntä, vaikka oli uskovainen veti  päänsä viina täyteen mainittuna Lauantai-iltana  ja minulle hähättelemään.....
Helppoa kuin heinänteko.... meinaan minulle. Otin Alavus/Peräseinäjoen  puhelinluettelon....soitin summassa yhteen numeroon Sydänmaalla  ja kysyin tunteeko hän erästä herra X  ja hän tunsi..Antoi herran numeron ja minä...hähähä...soittamaan hänelle..heh.
Piririririiii...puhelin piraji Alavuden Sydänmaan numerossa.....piriririririiiiii..
"Halojaa  kuului naisen ääni.....minä siihen että onkos isäntä kotosalla  ??  ...kyllä  oon kuului ja minä siihen että saako  häntä puhelimeen.......??......Kyllä saa sanoi nainen.
"Rhömpts,,,,rhööömts  ryki miehen ääni puhelimen toisessa päässä...rhööömstsp.....kuka siellä ?
"Minä täällä....minä....sanoin....olen kuule senverran hyvä selvänäkijä ,että löysin sinut hähättelijä.......Eekkuhan täällä Mattilan Ekku.......hähäääää ittelles...hähäää...ruikkupää olet itte...
ruikkupää..."
Piiiip..piiiiiiip...piiiiiip.......kuului luurista....piip..piip...
Heheh.....

Ekku Mattila.