tiistai 15. maaliskuuta 2016

1968 Hesan Linnanmäen kalliot..ja mä...

15/3-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Muutin Hesaan vuonna  1968.
Vuokra-asuntoni  oli  Porvoonkatu 5-7 B 63 ,  9:säs kerros ,  Brahenpuiston  viedessä , linnanmäelle noin  600  metriä.
Enoni  asui siinä aivan lähellä , Aleksiskivenkadulla......
Juu.
Koska oli kevät ja todella aurinkoinen  ilma , niin kiiparoin Linnanmäen edessä oleville kallioille ja  naamaani  ruskettamaan.........
Olin alussa aivan yksin. Noin  tunnin päästä siitä  läheltäni käveleskeli   samanikäinen  nuori mies kuin  minä olin ja vihelteli komiasti mennessään. Se sävel oli  muistaakseni  jostakin lännensarjasta ....sellainen matalantyyppinen sävel se oli.
Nooh....antakaas olla......ei mennyt kovinkaan pitkään , kun toinen mies siitä ohitseni kääppäili ja...samaa  säveltä  vihelteli sekin....jota hiukkasen ihmettelin , mutta tuumasin että jos sekin tykkää siitä  lännensarjasta , jonka tunnussävel  se vislaaminen oli....Bonatsasta...se taisi olla...
"Rintititi  rintiti rinnintii...rintiti...rintiti rintintii"...suunnilleen...se meni....
Mutta mitä ihmettä....???
Kun kolmas taikka useampikin mies  siitä ohitseni käveleskeli ja samaa  "Bonatsaa"  vihelteli mennessään , niin todella kummastelin asiaa....onpa kummaa porukkaa....kaikilla sama sävel  huulillaan....taitaapas kunnolla tykätä  lännensarjasta.......ettei faneja  vallan..
Noin  pari tuntia  siinä naamaani  rusketin ja sitten asuntoani kohden ja vastaani  tuli Aarne  enoni.......joka  kysymään .."missäs  olit"??..ja mä  siihen että  tuolla Linnanmäen kallioilla naamaani ruskettamassa...ja Enoni siihen että älä pers..lekees mee sinne ja mä siihen että miten niin etten saa mennä ja enoni  vastasi....älä mee enää sinne....ja taas minä siihen että onko se kielletty paikka ja enoni siihen että on......!!
Älä mene sinne.
"Siellä on "niitä"  miehiä"......sanoi enoni nyt kovalla  äänellä.....siellon niitä miehiä....
Hupps.. käsitin ... ja en enää sinne  kallioille menny. Nähtävästi niillä "miehillä" oli salavihellys jota ne vislaili  ja jos olisin ollu...niitä poikia..ja vastannu.....niin...
Tööt.

Ekku Mattila.

Ainiin......Enollani oli morsian....ollu   35 vuatta..joten hänkin  oli normaali uros.