sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Noiduttu Pobeda 1957.....

13/3-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Vähä "noituutta"...


1993  olin ostanut  Virosta 2 vanhaa pobedaa ja ne oli Korpier laiva tuonut  Hesan  länsisatamaan ja minä sieltä ne  kuorma-autolla raijasin tänne Kauhajoelle.
Kului  viikko/kaksi...
Mutta pihkura....toisesta hajosi  moottori ja sitä sitten myymään rupesin..."motti rikki 1500 markkaa"  ja parin  päivän päästä puhelin soi....
Ring......ring....
"Se on mun...tuun sen hakemaan muutaman päivän päästä..ja mä siihen  että sovittu".
Kättä ns päälle.
Kului pari viikkoa  eikä vieläkään   ostajaa tullut....ei tullut..
Soitin  hänelle ja sain kuulla  että   varmasti sen haen  tulevalla viikolla...,..mutta eipä taaskaan kuulunut....ostajaa..ei.
Näin  meni puoli vuotta...lupaillen....ja taas lupaillen  ja yhtenä Sunnuntaina illalla  kello  20,00  tuli pihaani  eri mies, joka sen mustan Pobedan lupasi  osaa, tämä osti sen  1500 sadalla  että paukahti...ja hinasi samalla  kertaa sen  Laihian  suuntaan....juu.
Nooh....samana  ilta kello  23,00  se alkuperäinen ostaja soitti ja sanoi että nyt hän tulee lava-auton kanssa sen auton hakemaan  ja minä sanoin  että myin sen  parisen tuntia sitten........
"Johan aika epeli oot..puhelimesta kuului.....ämmä  perskelees....tarttisit hameen senkin ketku "....ja mä koetin puollustaa sillä kun hän lupaili   6 kuukautta viikon välein sen   auton noutaa  ja luulin ettet ostakaan.sitä ja sen takia sen myin ostajaehdokas  numero kakkoselle "..
¤¤¤¤
Niin  kovasti se  mies haukkui mun  persoonaa  että  lupasin hänelle sen punaisen Pobedani , joka oli viikko sitten katsastettu  1500 sadalla ja  sen hinta on jotakin  10000 markkaa...ja siihen hän suostuikin..tietysti.........keles....
Seuraavan päivän iltana hän tuli  veljensä kanssa ja  Pobeda  lähti.... Kun  auton takavalot hävisivät markiltani   sanoin vaimolleni...että olipä ketku  mies...ei yhtään  enempää mulle maksanut kun sen 1500  markkaa ja senpä takia noidun  Pobedan....
Hehhehe..
Seuraavana päivänä  puhelimeni soi.....
"Ekku....onko siinä autossa vakuutus?.....ja mä siihen että kävin  eilen   Iffillä  , auto on sun ja sullahan se vakuutus pitäsi olla "... jaa että mites niin vakuutusta  kyselet..?
"Noh kun pari tuntia  sitten Pobedan moottori  kärähti kerralla...sisus paloi aika pahasti....ei siitä enää autoa tuu....paskat....mikä säkä....".
"Niinpä vastasin....paska säkä".

Ekku Mattila.