tiistai 24. toukokuuta 2016

IC/seiden todella halpa hinta...

24/5-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


1992  soitin  keltaiseen pörssiin ja laitoin myyntiin 2 vanhaa  IC  sivuvaunumoottoripyörää.
Olin ostanut  ne Virosta, kun rajat aukes....ja 50 markkaa kpl, joka taas vastasi Virolaasen   työläisen  kuukausipalkkaa.Hinnaksi laitoin 1111 markkaa...reikä...reikä.
Corbier laiva ne toi  Hesan  Länsisatamaan....tullit maksoin ja kaikki oli kunnossa.
Oli.
Ja yks aamu auto ajoi pihaani. Vanha tojota pakettiauto jonka persuksissa  oli  peräkärry.
Siitä astui hiukkasen ontuen  vanhahko mies, harmaatukkainen, lyhyenläntä (hassu sana) ja ikää noin 60 vuotta   arvelin..
"Sulla oli pörssissä ilmoitus kahdesta iiseestä hän sanoi ja mä siihen että juu niin oli.
"Saanko nähdä ne hän jatkoi ja mä siihen että tottakait...
Siinä meni noin 10 minuuttia kun  hän pyöriä tutki..tutki  ja tutki....sitten sanoi....
"Tuota....olisko siinä tinkimisvaraa?  ja mä siihen että kyllä  me hinnasta sovitaan.
"Niin...iin  mutta millä ne lähtöö..hän kysyi ja mä siihen että nostetaan vaan sun  peräkärryysi ..kyllä me hinnasta    sovitaan varmasti..
Ja niin me tehtiin.....pyörät kyytiin....narulla kiinni  ja asiakas oli  jännän oloinen.....ja kysyi..
"Minkä se hinta on?"
"saat ne ilmaiseksi  sanoin.....ei   maksa  mitään....senkun ajat Vaasaan".
Mut..mut....ostaja nikotteli...ainakin 5 minuuttia...ja sitten kovasti kiitteli ja lähti...
Lähtiessään vielä  autonsa ikkunasta  sanoi....
"Olet sä ihme mies.....olen ollut työttömänä  kohta vuoden....minulla  oli nuoruudessani Ic_pyöriä montakin...niillä oli kiva ajella....nyt  aurinko paistaa  kuule..."
Ja lähti  iloisena kotiinsa....
Ilmaiset  IC:eet  mukana.
Terveisiä Vaasaan jos sattumalta tätä blokiani  luet.


Ekku Mattila.