lauantai 18. kesäkuuta 2016

Kumma silmälääkäri 1958......jos se oli uffomies?

18/6-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Uusinta.......

Vuonna  1958 oli Perjantai-ilta ja 13 päivä.
Ammuskelin tekemälläni ritsalla ns  määllyjä, joilla kiinnitetään piikkilanka paaluihin kiinni ja tauluna käytin vanhaa rautaista lapiota. joka nökötti  porstuassa , nojasi sen seinää.
Ritsan olin tehnyt polkupyörän sisäkumista ja puun oksasta   yymuotoisen  haarukan  , joka oli ainakin  30 senttiä korkea.......siis aikamoinen ritsa...sanoisin.
Klinks...vaan kuului kun osuin siihen rautalapioon....
Kliks...taas......klinks  uudelleen .....ja olin tyytyväinen tarkkuuteeni..
Klins...
Mutta  hetken kuluttua klinksiä ei kuulunutkaan...vaan sellainen  vaimea  tössähdys.......pläts ..
Pläts....
Määlly osui suoraan mun oikeaan silmääni  ja upposi sinne melkein näkymättömiin. Hiukan harmaata rautaa vaan näkyi. Ilmeisesti  se määlly ei irronnutkaan kun sitä rautalapiota  tähtäsin ja kun sen kumi kimposi takaisin mua kohden, se määlly irtosi ja ........pläts...
Ja eikun sairaalaan  lättähatulla....Seinäjoelle , jossa   silmääni  tutkittiin ja sanottiin että Maanantaina sen täytyy poistaa. Ja arvakkaapa ituttiko mua? Noh  tuli  lauantai..ja tuli Sunnuntaiaamu kun huoneeseeni jossa makasin oikea silmä puhkaistuna ja sen päällä valkoinen harsontapainen  liina....astui vaaleatukkainen pienehkö mies, joka sanoi....
Huomenta...."
"Kuulin että sinun silmäsi poistetaan huomenna.....otin jo yhteyttä vanhempiisi ja he antoivat suostumuksensa siihen ,että koetan tänään  leikata silmäsi  ja koetan uutta menetelmääni....vai mitä sanot  ?"
Juu vastasin ja  tunnin kuluttua makasin  petillä jonka yläpuolella hohti muutama vihreää  valoa hehkuva lamppu.....ja leikkaus alkoi....
Sen aikana  haistoin selvää palaneen käryä , jännää kuumotusta , sekä polttavaa pistelyä ja niin kului nelisen tuntia. ....ja takaisin  huoneeseeni mut raijattiin.
Toista kuukautta makasin sairaalassa merirosvolappu oikean silmäni päällä ja sitten takaisin  Voltin kansakoulun kirjoihin. Silmäni saatiin kuntoon.Vaikka se oli puhjennut ja laisiasnesteet olivat  valuneet mun paidalleni.
¤¤¤¤¤¤
Noh.....täällä Kauhajoella menin paikalliseen  silmätohtorille koska lasit piti saada. Vuosi taisi olla  jotakin 1995  taikka sinnepäin. Kun hän tutki  silmäni hän melkein kauhistui  sen sisällä olevia arpikudoksia......"Kauhia paikka  hän sanoi.....miten  tolle silmälle on käynyt ..??"...ja kerroin että se leikattiin  vuonna 1958, koska ammuin siihen omatekoisella ritsalla"..
"Häh hän huudahti...1958..ko?  ja sanoin että juu...1958....olin silloin vielä kansakoulussa "
"Ei muuten  pidä paikkaansa hän melkein suutuneena lausahti....silmäsi on leikattu laserilla vuoden 1974  jälkeen, sillä ensimmäinen laserleikkaus tehtiin Tampereella 1974 ja sitten 1975 Hesassa..."
Minä intin vastaan......"1958 se leikattiin...se on varmaa se.....mutta tohtorisnainen väitti edelleen vastaan....ei ja mä siihen että  1958.....ei ei...ei..ei..ei..ei....ja niin me väiteltiin siitä mun silmästäni  että lähdin ovesta......klons vaan kuului.
Kun kotiini menin niin puhelimella heti  siskojani vaivaamaan....kummakkin  vannoi että silmäni meni puhki ja leikattiin Seinäjoella  1958.
Siis::::
KUka oli se  pieni  valkotukkainen silmälääkäri, joka leikkasi mun silmäni 1958  ja laserilla vaikka se keksittiin siihen tarkoitukseen 1974.?....
Aika outoa?
Vai mitä?.

Ekku Mattila.