keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Outoa, vai mitä?

23/11-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


¤¤¤¤!!??.

Niin ...se  Kriminsota....josta äsken kirjoitin. Karkasin sinne Ruotsin kautta, salaa ,kun mieleni  teki....samanikäisten kollien kanssa , seikkailua hakemaan, mutta kuolon saimme.
Kuolon saimme.
1974  aivan sattumalta ajoin Wärtsilän kautta ,  Järvenpäästä  , tietä jota en ollut koskaan ajanut.Kun  yht/äkkiä  tunsin kummaa  tunnetta  ja pysähdyin. Edessäni oleva maisema oli minulle tuttu.Tiesin miten tie kaartuu, vaikken sitä nähnyt  autoni ikkunasta.Tiesin  missä on pieni joki, vaikken  sitä nähnyt  autoni ikkunasta. Tiesin että pellolla oli ollut suuri talo , missä  paja. missä ulkorakennus. Tiesin  että  pellolle menevällä tiellä oli kauan aikaa sitten  ollut isoja koivuja, tien molemmilla puolella. Sadan metrin matkalla.
Minä tiesin. Minä tiesin.Minä tiesin.
Ja minä itkin.
Kyyneleet  virtasivat valtoimenaan   poskilleni.Tärisin  tavattomasta mielenliikutuksesta, henkeäni haukkoen istuin  autossani.Melkein tunsin  pakahtuvani  tunteesta, onnen hetkestä, ajasta silloin ennen, kauan sitten , kun olin nuori poika. Tunsin miten olin tullut kotiin jostakin kaukaa , toisesta maasta , tuhansien kilometrien päästä. Maasta johon olin kuollut. Nuorena poikana. Silloin ennen....
Venäjän maasta. Krimiltä. Jossa  mä kuolin.
1855.
¤¤¤¤
Ajoin  autollani  kilometrin eteenpäin ja näin vasemmalla puolella talon.  Se oli noin   100 metrin päässä  tiestä , hiekkatie , pienellä kummulla , muutama  koivu sen ympärillä. Ja pihaan ajoin. Talosta tuli nainen, noin  70 kymppinen , vaaleat hiukset , liina päässä.
Liina päässä.
"Päivää mä sanoin....kysyisin ,että   onko tässä joskus ollut suuri talo ja  navetta ?.. ja paja...joki jota ei nyt näy....tämän tien reunalla suuria koivuja  kymmenittäin...muistatko "?
Ja nainen vastasi..
"Vanha iso talo , aikaa sitten oli suurien  koivujen   reunustama."..purettu  aikaa sitten.
"Suuri navetta..purettu aikaa sitten...
"Tänne johtavan tien molemmilla puolin suuria koivuja"....kaadettu aikaa sitten.
"Tuolla oli ennen puro , joka on peitetty....aikaa sitten"..
"Sen rannalla oli paja , purettu aikaa sitten"...
¤¤¤¤


Ekku Mattila.