perjantai 31. maaliskuuta 2017

Olin(ko?) kokaiini/amfetamiinipöllyssä 1973.

31/3-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Vuonna 1973  sain  todella kovan nuha/räkätaudin  ja   kun  sitä  oli kestänyt 3 kuukautta, niin kovaa kyytiä  raitsikalla Hakanimen torin laidalla  olevaan yksityis lääkäriin.
Köh...kööh....
Köhin  että tohtoriakin  melkein hirvitti ja  reseptiä mulle kirjoittamaan.
"Hae  toi apteekista...ja illalla ennen maatamenoa  juo koko  pullo ja takaan että aamulla  olosi on paljon parempi, eikä  nuhastasi ole enää  mitään jäljellä...."
Ja mä hain.
Pullo oli suunnilleen peukalon  mittainen/levyinen  ja se oli lasinen. Sisällä ruskeaa nestemäistä  lääkettä  ja kun sen illalla naamaani  kulautin se maistui  todella hyvälle.
Ja...tuutimaarullaaa...tuutimaa ruuullaaa...tuuti...ma..rul..tut..m....pling.
Nukahdin  muutamassa sekunnissa.  Sen muistan miten  nousin ylhäälle  sinisten pilvien päälle. Lämmin aurinko paistoi...pikkulinnut hiljaa visertelivät....palmut tuulessa  heilahtel....ja olo oli todella ..todella  miellyttävän  afaarinen......sellaista  tunnetta  en enää ole tuntenut....
En.
Aamulla olin  kuin uudesti syntynyt. Niinkuin    uskovaaset  taitavat sanua....nuhasta, eikä räkätaudista tietoakaan  enää....terves  nuori mies olin.....ja eikun töihin   tarmosta puhkuen...
Kiitti  tohtorissetä..
Kiitti palio.
Niin kului  muutama kuukausi  ja Hesarissa  oli kissinkorkuisilla  kirjaimilla...
"Helsinkiläinen yksityislääkäri   kärähti  kiellettyjen  lääkkereseptien  kirjoittamisesta....niihin kuuluivat.....
Amfetamiini..kokaiini...opinoidit...ym...ym...
Lääkäri oli   erilaisista  lääkeaineista  tehnyt nestemäisen  "erikoissekoitteen" , niitä  resepteillä  myynyt   potilailleen ja  hokkuspokkus.....vaivat parani.
Sai hommasta  perisen vuotta  linnaa  ja lääkärin oikeudet  meni.
Älkää nyt kaikille paljastako  että  minä......kin......juu.
Köh.


Ekku Mattila.