torstai 16. maaliskuuta 2017

Resupartani teki isääni "vaikutuksen"....

16/3-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Helsingissä  asuessani en käynyt  2 vuoteen  kotonani Alahärmässä  ja sen aikana kasvatin  viikset ja parran. Oli vuosi 1973.
Ykspäivä äitee soitti, että isäs tulee sinne käymään  muutamaksi päiväksi, juna  on Hesassa huomenna  kello  16,00  ja muista tulla vastaan isääs.
Ja mä tulin.
Oli jo kevät , muistaakseni Huhtikuu ja hesassa  lämmintä ainakin  20 astetta jossei ylikin.  Niin juna tuli ja minä  odottamaan  isääni .  Jo kaukaa hänet tunnistin....pomppatakki yllään, nahkasaappaat  jalassa, karvalakki päässään ja  jokainen  huomasi että  maalainenhan se siinä asteloo....
Maalainen.
Kävelin isäni  eteen ja moikkasin häntä, mutta  eipä  moikannut minua ei   tervehtinyt ei.  Uudelleen  sanoin että terve, mutta sama juttu.Isäni vilkuili  mun olkapääni ohitse , kuin etsiäkseen  jotakin ja sanoi kovalla äänellä.....
"Minä tässä  poikaani  orottelen....hän  tulee mua  vastaan....poikaani orottelen....juu".
Sanoin että  minähän se tässä..poikasi Eero..terve terve..."  ja jopa  isäni  mun  tunnisti..
Melkein huusi....
"Voihan helevetti sua....mikä  sun naamassas on....ruma parta....aja  se saatana heti pois...olet  70 vuotiaan  näköinen"..
¤¤¤¤¤
Ja  raitsikka kolmosella  ajettiin Kallioon ja koko matkan isäni paasasi...." kyllä  sulla on ruma toi resu naamassas...oot aivan apinan näkööneen....heti aja se pois....heti..."
Niin me tultiin mun asunnolleni...Porvoonkatu 5-7  B  63..ja minä suoraan  kylppäriin..peilin  eteen ja   kovalla  työllä ajoin sen resupartani pois. Ainakin  30 minuuttia  se homma kesti. Vieläkin kirvelöö naamaani.
¤¤¤
Mutta.....olin jo saanut naamaani ns aurinkoa  ja ruskettunut  aikalailla. Kun sen resuparran pois ajoin, niin huhnhuh...parran kohdalla  oli iho  vitivalkoinen, samoin  nenäni alla, jossa viikset oli olleet  2 vuotta....näytin ihan joltakin sirkuksen  pellehermannilta....ja samana  iltana  Vaasankadulle  kemikalioon  josta ostin  ns rusketusainesta.  Sitä plätkin naamaani  ja heti auttoi. Vaaleat  kohdat hävisi kuin taikaiskusta.
Juu.


Ekku Mattila.