sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Yrjö Lemmenkoski ja mä....

19/3-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Muistan kuin  eilisen päivän  kun  suutuin jostakin vanhemmilleni.  Olin noin  4 vuotias pörröpää.........vuosi oli 1950  ja kevät, Huhtikuun lopulla.
Kotorannassamme  Lapuan joessa jäidenlähtö parhaillaan.
Kävelin kiukuissani ns toiskanmeälle , talomme   tyhjälle tontille , jossa vanha lato ja siellä  laudanpätkiä sekä muuta  tavaraa.  Muutamia lautoja kannoin ulos , narunpätkillä  kiinni ja keskelle  nostin  metrisen puunkepin. Sitten  hain tyhjän perunasäkin ja sen puukepin nokkaan.
Purjeeksi meinasin.
Seuraavaksi   lauttaani  jokirantaa  kohden raahaamaan.  Eihän se onnistunut millään...vain  metrin/toista se liikkui ja siihen sitten jäi. Liian  vähän voimaa  kersassa.
Noh...tottakait vanhempani  mua silmällä  pitivät, siihen paikalle  "sattumalta"  tulivat   ja kysymään että mitä niinkin  teet ?.
"Viän tämän lautan  joen ranthan....meen villan mukana....ja jos joku mun mimiäni kysyy , niin sanon olevani  Yrjö Lemmenkoski".
Voitte arvata että  jokku hymyyli salaa..
¤¤¤
Senverran olen  tuota  Yrjö Lemmenkoski  nimeä  ajatellut, että  yritin ottaa  siitä selvää....vaikka edellisessä  elämässäni sen niminen olisin joskus ollut. Kuka sen tietää..
Jossakin vaiheessa  elon  kiertokulun historiaa.......
Jännää.
Eiksjuu?


Ekku Mattila.