perjantai 22. marraskuuta 2019

Alahärmän nuari kolli meni puihin....

22/11-2019.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


"äiti mun mailmalle laittoi "....

Oli  vuosi  1961  ja mä olin  15 kun  äitee  sanoi että  "tualla Kauhavalla  yhyres  mattokutomoos  tarvittaas  tyämiästä  rasselkonehia  käyttämään......mee  käymhän ja  jos  he ottaas sut  homhin"
Ja  heti seuraavana  päivänä  hyppäsin  polokumasiinani  selekhän  ja  sotkin  tunnis  Kauhavalle.
20 km  ei tuntunu miltään  ja  kutomon löysin.  Soli  ihan  lähellä  lentokenttää , siitä palan matkaa  Varphan  suuntaan vasemmalla  puolelle  tietä.
Virmas  oli  kolome  eri huanetta ja jokaases  erilaaneen  vempeles.  Yhyres  konhet  jumsutti    akkahin  ohutta    hääharsoa  hiuksiin ,  yhyres  leviää  mattoa  ja  kolomannes  miesten  alusverhokangasta , sellaasta  joista  tehtiin  pitkäpulttuusia  alushousuja  ja  paitoja.
Pomo  esitteli  mulle   konehia  ja  sanoi  että   tuukko töihin ja sanoin että  tuun ja heti  mulle  tulevaa  tyäasuntoa  näyttämään.
Kämppä oli  melekeen Kauhavan keskellä ,  raran  vieressä  ,  nykyysen  alikulkutunnelin   tällä pualen , siis  mennes   keskukseen.  Ja  tulevaa  tyäsuhurekämppää  katsomaan.......mutta  hei  mitä  häh ??....Se  talo oli  kakskerroksinen , kolome  huanetta  yläkerras ,  peräkanaa  kaikki  ja keskellä  oli  vessa/pesutupa/sauna  ja  mun  se kolomas  perimmältä.Pankaas  kuulkaas  arvaten  kuka  siinä  ensimmääses  asui ??.....niinjustiinsa....sen  talon  ainut  mun ikääneen  tytär. Molisin  joutunut  kämphäni mennessäni  menemään sen  flikan  huanheen  läpi ........voitottaperskutarallaa  ja  jo siihen aikaan  olin sellaanen  ujo , hilijaane , niinku nykkin  , enkä  sen takia  juliennu  sitä  huanetta  ottaa.......
Illalla , kun  tulin Alahärmän  kotiini , sanoin  äiteelleni , ettei  sopivaa  asuntoa  löytynyt ja seuraavana päivä  soitin Syrjäsen  Matin  puhelimella  Mattokutomoon  sanoen  etten  ny sinne  tuu  töihin.

Ekku Mattila.