27/3-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.
Ja taas...(kuinkas muuten) Wanahaa aikaa pukkaa.
Ollaan Alahärmän Poromaalla , noin 1920 luvulla ,Härmän rautatieasemasta 10 km Pesolaan suuntaan, lähellä Haarusjärveä eräässä talossa , jossa juuri puidaan tappurilla viljaa. Tappuri oli enimmäkseen puusta rakennettu puimuri , jonka etupäässä olevaan aukkoon viljalyhtehiä työnnettiin ja koneessa olevat erilaiset liikkuvat osat eroittivat jyvät ja syntyi akanoita.
Tappuria käytti , jos talossa oli , traktori , niin se , jos ei , voimanlähteenä oli ns maamoottori.
Maamoottoreita oli kahta tyyppiä. Vanhimmat toimivat senaikaisella diisselillä/taikka öljyllä ja ne olivat ns kuumapäitä , uusimmat bensa/öljyllä enimmäkseen.
Kyseinen talo jossa tappuri lumskutti sai voimansa juuri kuumapää maamoottorista. Kyseinen kuumapäämalli oli hankala saada toimimaan. Se yläpäässä oli (kuumapää) valurautainen möhkäle, sellaisella pienellä tippaläpällä varustettu ja ennenkuin se lähti käyntiin , niin siihen tippaläpän alla olevaan reikään piti kaataa varovasti hiukan bensaa , tikku perään ja kun se syttyi, niin äkkiä läppä kiinni. Syntyvä pieni räjähdys aikaansai koneen käynnistymisen.
¤¤
Koska kuumapää oli hankala/vaarallinenkin kone, niin siihen oli koulutettu yleensä yksi kylän/kylien seppä. Yleistä oli myöskin että koneenkäyttäjä tunsi ja tiesi oman arvonsa ja sentakia työssään käytti aina pukua sekä hattua. Kuten nytkin Poromaalla kävi.
¤¤
Iltapäivällä alkoi vähän sataa tihuuttaa ja sepän piti lainata talosta pukuaan suojellaakseen sadeviittaa joka siihen aikaan oli sellaista paksuhkoa kumi/kerniä. Kesken kaiken kuumapää otti ja sammui ja seppä sitä uudelleen käyntiin saamaan. Koska kone ei meinanut lähteä käyntiin , niin seppä kaatoi liikaa bensaa "kuumapäähän" , lisää ja lisää. Meni useita minuutteja ennenkuin maamoottori käynnistyi........mutta....Juuri sepän ollessa kumartuneena koneen yläosaan , palava tulitikku kädessään ,aivan kuumapään vieressä , se liikaa bensaa saatuaan räjähti.
Kuumapää oli valmistettu valuraudasta . ....PUM. Talkooväki näki kauhukseen miten seppä äkkiä katosi ,sillä se paksu sadeviitta piti hänen kuolleen ruumiinsa pystyssä viitan sisällä ja kun he avasivat viitan ei sepällä ollut enää päätä. Sepän hattu lensi ilmanpaineesta talon navetan katolle ja kuulemma oli siellä useita viikkoja , ennenkuin hävisi jonnekin. Kukaan ei siihen koskenut.
Ekku Mattila.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.
Ja taas...(kuinkas muuten) Wanahaa aikaa pukkaa.
Ollaan Alahärmän Poromaalla , noin 1920 luvulla ,Härmän rautatieasemasta 10 km Pesolaan suuntaan, lähellä Haarusjärveä eräässä talossa , jossa juuri puidaan tappurilla viljaa. Tappuri oli enimmäkseen puusta rakennettu puimuri , jonka etupäässä olevaan aukkoon viljalyhtehiä työnnettiin ja koneessa olevat erilaiset liikkuvat osat eroittivat jyvät ja syntyi akanoita.
Tappuria käytti , jos talossa oli , traktori , niin se , jos ei , voimanlähteenä oli ns maamoottori.
Maamoottoreita oli kahta tyyppiä. Vanhimmat toimivat senaikaisella diisselillä/taikka öljyllä ja ne olivat ns kuumapäitä , uusimmat bensa/öljyllä enimmäkseen.
Kyseinen talo jossa tappuri lumskutti sai voimansa juuri kuumapää maamoottorista. Kyseinen kuumapäämalli oli hankala saada toimimaan. Se yläpäässä oli (kuumapää) valurautainen möhkäle, sellaisella pienellä tippaläpällä varustettu ja ennenkuin se lähti käyntiin , niin siihen tippaläpän alla olevaan reikään piti kaataa varovasti hiukan bensaa , tikku perään ja kun se syttyi, niin äkkiä läppä kiinni. Syntyvä pieni räjähdys aikaansai koneen käynnistymisen.
¤¤
Koska kuumapää oli hankala/vaarallinenkin kone, niin siihen oli koulutettu yleensä yksi kylän/kylien seppä. Yleistä oli myöskin että koneenkäyttäjä tunsi ja tiesi oman arvonsa ja sentakia työssään käytti aina pukua sekä hattua. Kuten nytkin Poromaalla kävi.
¤¤
Iltapäivällä alkoi vähän sataa tihuuttaa ja sepän piti lainata talosta pukuaan suojellaakseen sadeviittaa joka siihen aikaan oli sellaista paksuhkoa kumi/kerniä. Kesken kaiken kuumapää otti ja sammui ja seppä sitä uudelleen käyntiin saamaan. Koska kone ei meinanut lähteä käyntiin , niin seppä kaatoi liikaa bensaa "kuumapäähän" , lisää ja lisää. Meni useita minuutteja ennenkuin maamoottori käynnistyi........mutta....Juuri sepän ollessa kumartuneena koneen yläosaan , palava tulitikku kädessään ,aivan kuumapään vieressä , se liikaa bensaa saatuaan räjähti.
Kuumapää oli valmistettu valuraudasta . ....PUM. Talkooväki näki kauhukseen miten seppä äkkiä katosi ,sillä se paksu sadeviitta piti hänen kuolleen ruumiinsa pystyssä viitan sisällä ja kun he avasivat viitan ei sepällä ollut enää päätä. Sepän hattu lensi ilmanpaineesta talon navetan katolle ja kuulemma oli siellä useita viikkoja , ennenkuin hävisi jonnekin. Kukaan ei siihen koskenut.
Ekku Mattila.