torstai 11. lokakuuta 2018

Liikkukaa...liikkukaa..liikkukaa...

11/10-2018.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Juoksin maratonin    21/8-2004  Hesassa. Olin silloin  59 ja  risat  ja  kun se tuntui menevän sillai aika helposti, niin tuumasin että teen saman "lenkin" joka  vuosi.....mutta   miten huomaamatta  onkaan    mennyt  14  vuotta , mutta  maratonia en ole unohtanut.  Kolme päivää sitten aloitin  harjoitukset  ensvuoden  syksyllä tapahtuvaa maratonia  varten. Olen silloin "vasta"  muutamaa kuukautta  päälle  73  ja jos  terveyttä riittää (rippi) ei  iske, innostusta ,  sekä jos  olen silloin  maratonkunnossa, niin  lähtöviivalle  ilmaannun.
Ikäni olen  liikkunut,  pienestä saakka  ja  aina  tykännyt  urheilemisesta. Liikunta  aikaansaa  hyvän kunnon,  terveyden  sekä  päänuppi pysyy kunnossa. Olen varma  että ilman  liikuntaa  olisin jo  kaput, sillä  kärsin Helsingin aikaan (1970)  todella   kovasta masennuksesta  ja  se  hävisi kun lähdin lenkille.Siitä saakka  on  kilometrejä  tullut, kesällä enimmäkseen , pyörällä  ja  talvisin lumitilaneesta  riippuen suksilla.
Minulla on tallella vuoden  1976  harjoituspäiväkirja  ( niitä on kaikkiaan 32 kpl) . Valmentajani oli siihen aikaan  Oskar Reponen  R.I.P  (kirjailija/valmentaja) jonka  ohjeitten mukaan  etenin.Minun oli  tarkoitukseni  kilpailla  veteraanien  EM  kilpailussa  1980 , mutta  katkaisin vasemman jalan akilleenjänteen  ..ruts...ja jouduin pitämään 4 kuukauden harjoitustauon.   Lauttasaaren  urheilukentällä    osallistuin  1500  metrin juoksuun ( 1979 )   34   vuotiaana ja  tulin kolmanneksi.  Aikani oli  4,24.
Ennen  Hesan  maratonia juoksin  8 kuukauden aikana  2800  km   sen aikana  irtosi vasemmasta  jalastani  3  kynttä, maratonin aikana  oikeasta  jalastani   2  kynttä , joten   kova  oli  40 km  195 metriä.  Jaahaas....tairanpas  käväistä  kuuden km lenkillä ennen pimiää.
Tsau.

Ekku Mattila.