torstai 7. tammikuuta 2016

Kanadan ratsupoliisi ja minä....

7/1-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Minun kummivanhempani olivat  Canadassa asuvia Suomalaisia (Felix ja Lempi Mattila) ja sain heiltä viikkoa ennen Joulua  paketin.
Olin ekaluokalla Voltin kansakoulussa 1953 kun paketissa tuli täydellinen Canadan ratsupoliisi   Kingin "virkapuku" ja tehtynä niin , että se sopi  minun päälleni. Jopa valkokahvainen leikkirevolverikin paketissa oli ja voi että olin innoissani.
Karvalakki ,jossa oli  paljon valkoista ,sekä  seriffin merkki kaikenhuippuna.
Noh antakaas olla !!!!
Heti Joulun  jälkeen kouluun ja koska kova pakkanen oli niin karvalakki päähän korvia myöten.Siinä oli sellaiset alaslaskettavat lipat je ne peitti korvat.
Muuttaaaaa........??!!??.
Syntyi jumalatoon meteli  koulukavereiden joukosta kun mun havaitti."Ekulla on  karvaa päässä..huudettiin....Eeekulla on kettu pään päällä...ekuullaaa on siili...Eeekkuuullaa.."...
Ja tuollaista  samaa rataa meni muutama päivä ja siihen kyllästyin. Kotoani lähtiessä kyllä laitoin karvalakin  päähäni, mutta vähää ennen koulua  työnsin sen  lumisen kuusen oksien alle ja illalla taas sen sieltä noukin pääni peitoksi...ja kotiin muina  "poikina".
Opettaja Rajalan Aarre mun paljaspäisyyteni huomasi ja siihen syytä kyselemään...ja koska luuli ettei meillä  ole varaa lakkiin, niin hänen vaimonsa Liisa sellaisen mulle kutoi......muutamassa tunnissa........
Ja lämmin  oli lakki.
Kerran ,sen talven aikana  isäni  tupsahti  koululle  ja välitunnin aikana. Suuresti ihmetteli että missä mun karvalakkini on.....mikäs tuo patamyssy joka sulla on päässäsi....ja kun illalla sanoin miten asia on......niin....
Tukkapöllöä tuli....
Senkoommin ei Kanadan   ratsupoliisin karvalakkia meillä näkynyt , eikä muitakaan  "virkapukuun" liittyviäkään.
Ties minne ne laitettiin...?
Roskiinko ?

Ekku Mattila.