sunnuntai 25. helmikuuta 2018

Ryästinkö pankin vaiko en.

25/2-2018.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Vuonna  1986  suunnilleen systerini soitti hädissään ja  melkein kiljui  kauhuissaan..."mitä sä oot menny tekemään?"..  Siihen aikaan  asuin  Jalasjärven Jokipiissä, entisessa kaupassa, talossa  joka oli sininen. Minä  suuresti ihmettelemään  sisareni soittoa ja  sanoin että miten niin olen mennyt tekemään...Kului tunnin verran kun veljeni  soitti, kysyi  että missä olen ja vastasin että kotosalla tottakait  ja  myös  hän  kysyi  mitä oon mennyt tekemään..Veljeni  sanoi että  mene ja osta  uusi Alibi-lehti  ja  niin teinkin.Ajoin Jalasjärven keskustaan  R-kioskille sekä ostin lehden , sitten kotiin  sitä lukemaan ja melkein sain syrärin.
Alibi-lehden kannessa    oli kuva pankkiryöstäjästä, joka  pyssy ojossa oli  ryöstämässä   jotakin pankkia  ja  heti minä(kin)  "tunnistin"  itseni  siitä kuvasta. Jos  jollakin on kaksoisolento , ryöstäjä oli mun kopio. Ohohohoh  tuumasin ja kotiini  ajoin  tuhatta sataa ja orottamaan jäin..
Kului tunnin/toista kun lankapuhelimeni  piraji...ring...ring...ring....ja  siihen vastaamaan menin..
"Täältä  Jalasjärven poliisiasemalta  Keisala  päivää...onkos  siellä Ekku  itte..ja on  noh  kerkiäkkö  tänne..vaikkka  heti  nyt.....on pieni asianpoikanen...ai ehdit noh oikein hyvä...näkemiin  vaan...."
Ja mä menin.  Ensin laitoin sen Alibi-lehden nahkatakkini sivutaskuun...heh..
Minut ohjattiin  yhteen huoneeseen....vastapäätä  seinällä olevaa "peiliä" , Keisala  sivummalle  ja  keskustelu  alkoi.....tyyliin.."on ilmoja pirelly...mites  muuten menee Ekulla...onkos  autot  pelannu niinku...tervehenä ookko ollu....tuata joo...meinaan....sillaista....juuh...köh...hömpt....kunnes  mä  taskustani sen Alibi-lehren esille otin, sen Keisalalle  annoin  ja  sanoin:
"Tämänkös takia  täällä oon..??..ja  tuon ns peilin takanako on  pankin   henkilökuntaa...sen jossa se ryöstö sattui....??....kieltämättä on samaa  näkyä mus ja  tos  rosvos...että  meinaan  muako epäälette..??....häh??"
"Voi  aatana  Ekku sua....oot oikeassa....sanoi  virkamies...avasi oven käytävälle ja huikkasi....joo  tilanne on ohitte...Ekku ei  oo  syyllinen...tilanne on ohitte "....ja  voiettä kun me  Keisalan  kanssa  naurettiin.....kaffit  juatiin pullan kanssa ja  niin mä lähärin takaasin  siniseen tupaan ...syyttömänä tottakait.
¤¤¤
Onneksi  muutaman kuukauden päästä se oikea, se mun näköönen  pankkirosvo jäi kiinni  ja  tunnusti kolttosensa..Soli  kolome pankkia  ryästäny, Englantilainen  mies  ja silleen.

Ekku Mattila.