tiistai 18. kesäkuuta 2019

"Hyvät jatkot"........sanoi Mikko.....

18/6-2019.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kävin  parisen  viikkoa sitten hautajaisissa Alahärmän komiassa kivikirkossa  ja  parkkipaikalla  tapasin vanhan  tutun, (sanotaan  häntä vaikka Mikoksi)  vajaan  kilometrin päästä  syntymäkodistani  ja  siinä  heiheit  toivotettiin.Viimeksi  olin  jutellut Mikon  kanssa  vuonna  2000 tasan  ja  sitä ennen  noin  vuonna  1973.  Aika  harvahkoa tahtia  sanoisin.
Noh antakaas olla. Viimelauantaina  kun  olin  taas  Härmässä, niin  tuumasin että nytpä menen tapaamaan Mikkoa  ja  vanhoja asioita  rupattelemaan,  ovikelloa  kilkutin  ja  oven Mikko  avasi.
####
"Terve terve....me  heitettiin....   ja jutuskelu  oli sellaista  lievähkön vaivalloista, etten sanoisi  kiusaantunen oloistakin  ja  ne  sanat  lausuttiin Mikon porstuassa  vallan. Sisälle  ei mua kutsuttu  ei  niin. Huomasin  että  useasti  talon isäntä  eteisen seinällä olevaa kelloa  vilkuili   ja  minä  viksuna  poikana  kysymään ,että  teillä taitaa olla  kiirus jonnekin  ja  juu niin on sanoi Mikko.
"Pitää mennä  Kuartaneelle  syntymäpäiville  että silleen".
Jaahas  sanoin minä jospa  tästä  mäkin  lähären  ja  portaita  alas  kääppäilin  autoani kohden.  Vähää ennen  kun  autooni  astahdin Mikko  lausui  kovalla  äänellä...
"Hyvät jatkot".
###
Ja  sehän tarkoittaa  tietysti, että  älä enää  tuu meille. Hyvät jatkot.
Vai mitä?.

Ekku Mattila.