perjantai 11. syyskuuta 2020

"Missä olit silloin kun...??"

 11/9-2020.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.


Tänään tulee(tuli)  19  vuotta  kun  uaameeriikan  kaksoistornit   tuhottiin.  Olin  11/9-2001  Seinäjoella  tankkaamassa   pentsiiniä ,  kun  kuulin  ratiosta  mitä on tapahtunut. Hetken päästä  minulle  soitti  Lapuan Jallu joka  kertoi  myös  trageriasta. 

"Parhaiten"   muistan   22/11-1963  .  Olin  tulossa  iltavuorosta  Alahärmässä , Ojalan kutomosta, jossa olin  laitosmiehenä , pyörällä kotiini jonne  saavuin  noin 22,30.  Isäni oli  pihalla vastassa  ja  sanoi  naama  valkoisena  että kenneri on murhattu. "Taitaa   tulla  sota"  sanoi  isäni.....nyt   on vakava  paikka  mailmalle"...

Mutta kaunein  muistoni   taitaa  olla  Jouluaatto ,  1950 , kun olin  4  ikääneen  kersa.  Joulupukki  (hän oli Ikolan Kalle)   antoi  mulle  lahjapaketin ja  soli  kuulkaas  torella  hiano.Siinoon  oli  piäni puinen   laatikko  jossa oli : Pikkuvasara, pikkukaarisaha, pikku  ruuvvimeisseli, piänet  mustat  hohtimet, puinen   suarakuluma, punaaneen  linkkuveitti  sekä  viis  timpurin  kynää.  Muistan miten öisin nukuin  muutaman  kuukauden  se  laatikko  tyynyni  viäres.  Oli  se  mahtavaa. Ei siis ole  mikään ihme että musta on  tullut  jonkinmoinen sivutoiminen  timpuri/kirvesmiäs/naputtelija.


Ekku Mattila.