perjantai 30. lokakuuta 2020

Oli se kuulkaas tiukka paikka asuntoasiassa. Oli se.

 30/10-2020.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.


Selailin  aamulla  vanhoja  lenkki/päiväkirjojani , joita  olen  pitänyt  vuodesta  1973  saakka  ja  kas  kas......tänään  30/10-  1974  minulla  taisi  olla  asuntoasioisssa  hiukan  hankalat paikat. Asuin siihen aikaan   vuokralla  helsingin  Kalliossa  olevassa  vuokra-asunnossa  Sturenkadulla  , kun    asunnon omistajapariskunta    laittoi  kaksionsa  myyntiin. Niinpä , just  sen jossa  olin asunut   vuoden verran.Siihen aikaan  ei  vuokralaisilla  ollut  mitään sanansijaa. Meidät  voitiin  häätää  vaikka kuinka  nopeasti, eikä  ollut  mitään  irtisanomisaikoja. Ei mitään.  Illalla kun tulin töistä oli kämpässäni  kaffipöyrällä lappu, jossa  luki että  " muutahan   kolli  muualle , me  tarvitaan omaan käyttöön  tätä  asuntoa"......Saatta  arvata  että mulle tuli sillai kiirus. Jo  seuraavana  päivänä koetin löytää   toista  asuntoa.....mutta ei kun ei.....ja  joka ikinen  päivä  siitä eteenpäin, noin  3  viikkoa eikä  onnistunut  ei  niin ei. Asuntoihin oli  kovat jonot.  

Noh......istukaa  ja  kummastelkaa. Koetin  saada    asuntoa  myöskin  työpaikkani   kautta, mutta  ei sieltäkään voitu auttaa ja  niinhän siinä kävi että   asunnon  omistajapariskunta    tuli  illalla  tupaani  ja  sanoivat että seuraavana  päivänä  muutat . Muutoon he  ottaa  yhteyttä lakimiehiinsä. Illalla  kasasin muutaman  pikkutavarani  muutamaan pikkupaffilaatikkoon , aamulla  vuokrasin  pakettiauton johon ne kasasin  , ajoin lähimpään  puh/kioskiin josta  soitin   entiselle pomolleni  (Mononen) joka oli  Nokian OY yksi  johtajista    jolle  hätäni  ilmaisin.  ....joka  sanoi että  "voihan  umalavita.....eikö  sulla oo  asuntoa.....soita  mulle  10 minuutin  päästä"  ja  mä tein niin  kun  Mononen sanoi....ja..........Riiiing......riiiing......"Mononen  päivää......ahaa  onko siellä Ekku......mulla on hyviä uutisia  sulle.....aja   Espoon  Matinkylään......Leenankuja  kakkoseen......siellä on sulle  yksiö".......... mä kiitin kovasti  ja  niin  asetuin asumaan  Matinkylään.  Siellä asustelin  noin  4  vuotta  ,sitten Espoon  Olariin jossa  asuin  kans  noin  4  vuotta......ja..ja.....ja..ja..........niinpoispäin.

Ekku Mattila.