lauantai 17. maaliskuuta 2018

Täyspartani kasvu ja tuho.

17/3-2018.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


"Parta-aikaani"  muistellen..


Vuonna  1968  tuumasin että jsopa  kasvatan itselleni kokoparran  ja koska olen sanojeni mittaaneen miäs, niin sisoo.
Olin asunut Hesassa  vuoden  toista  ja partapäätöksestäni  kului  vuoden, kun isäni soitti että hän tulee siellä käymään junalla  se ja se  ja  minäpoika partoineni  häntä   asemalle  vastaan. Kun juna  Vaasasta  tuli  laiturille, niin  ihmisiä sieltä purkaantui  muutama sata. Jo kaukaa tunnistin isäni Alahärmästä, keskeltä pitäjätä , karvahattu päässä,vaikka  oli  jo Huhtikuu  , paksu  lämmin pomppa  päällään, tummat  housut jaloissaan  sekä kädessään  lapaset.
Seisomaan hän jäi  ja  selvästi minua  katseellaan  etsi. Kävelin isäni eteen, muutaman meeterin päähän  ja  iloisena  sanoin..."tervepä terve...tulit  niinkuin  sanoit...mites  niinkun muuten kuuluu"?......mutta  minä sain  sellaisen  altakulmien katseen isältäni ja hän sanoi kovalla äänellä.........."minä  tässä  poikaa  orottelen...sen piti tulla  mua vastahan..."..johon minä vastasin..."että  minähän tässä  jo olen...poikas....minä...poikas...".
Ainakin minuutin isäni mua  tutkisteli ja sitten lopuksi  tunnisti  omaksi poijakseen  ja  kovalla äänellä  sanoi..."voihan  helevetti sentään...mikä sulla on  naamassas...tollainen  ruma karvakasa...oot  kun joku  pummi.....aja  saatana  heti   noi  karvat pois..".
Arvakkaapas....noustiin raitsikka  kolmoseen, joka  vei  mun Porvoonkatu  5-7  B  63  asunnolleni  ja  koko ajan isäni mun karvanaamani haukkui.Selvästi  raitsikan  ihmisillä oli hauskaa.Juu....ja kun  kämppääni mentiin, niin minä  suoraa päätä  vessaan jossa  raastoin  ruman  partakarvani  pois.
Homma kesti  tunnin verran. Oli  se parta niin takus.

Ekku Mattila.