sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Kellojen siirtely on minulle vieras käsite.

25/3-2018.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Tig..tak..tig  tak...

Taas  tuli  ns "kellojen" siirtely aika, joka  on ollut  vuodesta  1981 saakka. Saksan  aloitteesta  siihen ryhdyttiin  koska  työläiset saisivat  tunnin lisävaloa/aikaa   ja tehtaat  voisivat  tuottaa  tavaraa  entistä enemmän.  Sanoin jo silloin  1981  etten varmasti  sellaiseen  kollegtiiviseen  juttuun lähde mukaan ja  sillä  sipuli.
Minäpoika  siitä hyödyn koska  esim uutiset  tulevat "minun aikaani"  ajatellen  nyt  tunnin aikaisemmmin muita....ja  jos  illalla  sattuu tulemaan joku  hyvä elokuva, niin jaksan sen katsoa, sillä se alkaa  tunnin   normaalia  aikaisemmin...heh.
Toisaalta  jos  sovitaan jonkun kanssa  että tuukko aamulla kello 06,00  pihaani ja lähdetään Hesaa kohti, niin  minun pitääkin tulla jo kello 05,00. Toisaalta taas illalla  ei minulla ole  liikaa kiirettä, koska  muut menevät  tunnin edellä makuullensa. Useita kertoja olen näin kellojen siirtely aikaan  repinyt  jonkun liikkeen ovea kello  16,50, koska  se on pihkana kiinni...enkä ole huomioinut kellon olevan  17,50.....
Harmittaa vaan koska  kännykät  siirtyvät  ns  kesäaikaan  automaattisesti , sillä en millään haluaisi niin vapaehtoisesti tehdä. Pääasia on että  olen sanani pitänyt.  Kuten aina.
Jep.

Ekku Mattila.