keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Sain poliisilta lahjaksi haitarin....son yhä mulla.

22/3-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Vuonna 1960 pääsin ripiltä  ja seuraavana päivänä  meidän talomme pihaan kurvasi  ns mustamaijja........
Se oli  selvä poliisiauto ,  jonka näin huoneeni ikkunasta ja multa meni karvas pala kurkkuun.
Krupsg....
Kiivaasti ajattelin että mitä  ihmettä olen tehnyt.....mitä...mitä...mutten mitään raskauttavaa  mieleeni saanut. Muutaman kerran syksyllä  omenoita varas...Korven   Nikolain  puutarhassa, muttei  sen kummempaa.
Auto pihaamme ajoi  ja kuulin  miten joku  sisälle   tuli ja mä koetin  olla sillai kusi sukassa tyyliin......iiihaan hilijaa...varmuuden varalta. Noin  viiden minuutin päästä äitini  mua  keittiöön kutsumaan  ja mä menin. Keskellä  huonetta oli poliisi  ja virkapuvussa  peeveli. Hänen  kädessään  oli sininen  laatikko,  ja sen avasi. "Nohniin  Eero..hän  sanoi....nyt kun olet  ripillä käynyt  oot  melkein  jo miäs  ja toin siksi sulle haitarin.....äitees on sanonut että  oon kova lauleskelemaan ja että sulla on sävelkorvaa....joten oleppa hyvä.."
"giiidoos.....sanoin...kiitoosf....."  ja kaffit juotiin...ja noin tunnin kuluttua poliisi  lähti. Hän oli sukulaanen Lehemäjoelta....(jossen nyt ihan väärin muista Kosken Väinö.).ihan sillai mukava....joten turhaan mä  kurkkuuni  karvaan palan  nielaasin....
Ja  viikon päästä opin jo "oiii muuiistaatkoo Emmaaa".....ja  niin alkoi  mun  musiikillinen  urani.
"Puurattaaat.....puurattaaat...."...nämä oli oikealta   puolen...ne  valssijutut.
 Juu.

Ekku Mattila.