lauantai 9. marraskuuta 2019

"Ei se voi toimia"...sanoi isäni ,kun kerroin ostaneeni autopuhelimen .

9/11-2019.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Vuonna  1987  ostaa pätkäytin  ns  autopuhelimen. Se  painoi  ainakin  6  kiloa , sitä kannettiin  olalla  ruskeassa nahkalaukussa ,  pitkä  antenni   ja  puhelinluuri oli  magneetilla  aparaatissa  kiinni kiemuraisen johdon päässä . Soli  jappaaniilaaneen  "haigvei"  niminen   ja  vietävän  (11,000 markkaa)  kallis. Noh  kun isäni  siitä ostoksesta kuuli  haukkui  mun  ns pystyyn  ja  väitti  kivenkovaan  ettei se voi toimia ilman  puhelinjohtoa. "Ny  sua on  kusetettu  olan  takaa...hän  sanoi...voi  voi".
Voi  voi..
Ja  minähän  siitä  sisuunnuin....hyppäsin  autooni  ja  ajoin (130 km) haipakkaa  Alahärmän  syntymätalooni jonka pihalta  soitin isälleni....."terve....mites  sinne....soitan nyt sillä  autopuhelimella , joka  sun mukaasi  ei  voi toimia  ilman puh/johtoa....jaa olen  täällä pihalla ny.....ja hyvin  toimii...."
Samalla kävelin sisään tupaan,  jossa  isä  oli  luuri kädessä  ja kun mun näki  puhumassa  puhelimeen väitti  yhä...."ei se voi  toimia...ei  voi".
"Minä menen  tuonne jokirantaan  300  metrin  päähän ja soitan sulle  sieltä   että varmasti näjet  että puhelin   toimii sanoin .....ja   menin  jokirantaan  josta  soitin  isälleni.........
Niin  siinä kului  tunnin/toista  kun koetin  selittää  isälle  että  ei autopuhelin tartte  johtoa, koska  kaikki  pelaa  tukiverkkojen  kautta  .
Melkein  olen varma  ,ettei isäni  vieläkään  asiaa uskonut ....taisi  olla  niinkuin  uskovinaan  mua  ja  samalla  mielessään harmitteli  kun mua  oltiin  huijattu pahasti.
"Ei se  voi  toimia ilman puhelinjohtoa".......


Ekku Mattila.