perjantai 8. marraskuuta 2019

Kyllä mua sitten hävetti pikkumäläkkinä kerran.

8/11-2019.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Heg.....

1956 kun olin  10  vuotias , niin   Martta äiteeni  hommas mut   koulun kesälomaksi   haravoimaan  lehtiä  Alahärmän  kirkon  hautausmaalta.  Emmolisi millään   halunnut  sinne mennä , mutta  siihen aikaan  oli vanahempia  uskottava , muuten  tuli  tukkapöllöä . Nykyaikana  kurittomat  kersat  haistatteloo  ja  räkii  olokapäänsä ylitte....tyyliin...mee  itte  ittu.....
Noh...kauniina  kesäaamuna  hautauusmaalle   töihin  , harava  käthen  ja  töihin vaan  Emppu.Siksi mua  sanottiin kouluaikana ... Empuksi.
Palakkaa  sain markan päivässä.  Juu.
Voi  poijjaat  että mua hävetti.....siellä   oli  jumalattoman vanhoja  akkoja  vaan.Noli  ainakin  40  vuatiaita  ämmiä. Senverran  mulla oli  pelisilimää , etten  vahingossakaan  menny  lehtiä haravoimaan  kirkon  etupuolelle , sillä  siitä  meni  yleinen  tie ja    tuumasin  ettei kaverini  saa missään tapauksessa  mua  nähärä. Kun olin  haravoottenu  siellä  piilos  kirkon takapuolella  muutaman päivän , niin  aateri sentään yksi  akka  tuli ja sanoi  että  tuu  emppu  haravoimaan  myöskin  kirkon  edestä.Siälä on palio  lehtiä.
Ai  ai.....mun oli pakko  niin teherä.  Naamani  tulipunaasena  häpiästä  raapsutin  niiren  vanahan  akkalauman  mukana  lehtiä...ja  moni  mut  tunnisti.  Kujasen  Heinokin  huusi, kun  mut  näki...Emppuhan se....mitä   touhuat ?......olisin  halunnut vajota  maan  alle  häpiästä ja  siihen olisi ollut  myös  mahdollisuus , koska  muutama    lautalevyillä  peitetty  hauta orotti   ruumista , mutten  pompannu  kuiteskaan  kuaphan.
Oli  se  ..oli  se kuulkaas  vaikia  paikka  mulle.  Oli se.


Ekku Mattila.