sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Nion pariskunnan puutarha meni sikinsokin...

27/11-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kumpulan "keittiösängyn"  jälkeen   sain asunnonvälittäjältä  osoitteen Tapanilasta. Laukkipääntie  3;sesta, jossa oli kämppä vuokrattavana.
Hesaan matkaa noin 14 km.
Bussi 72 :lla.....oijee.
Talo oli päältäpäin hieno tiilitalo. Ainakin  6-7 huonetta , ykskerroksinen ja iso aidattu tontti.
Nion pariskunta sen omisti. kaksi kersaa, josta  ,kolli  noin 18 vuotias ja se nuorin  Susanna suunnilleen 4 ikäinen tyttönen.
Vuokra  oli  400  markkaa.
Ja kun huoneeni  näin....ai saateri.!  Se oli ollut  joskus selvästi  isohko  vaatekomero , 3 metriä  pitkä ja leveys  1,80   metriä. Huoneen toisella laidalla oli 60 senttinen  laveri ja   päädyssä pieni  pöytä. Noin  50x50 senttiä. Muistan nämä mitat koska  ne ovat edelleenkin mun lenkki/päiväkirjassani  tänäkin päivänä...
Koska asunnontarpeeni oli  suuri, niin kättä päälle  ja  heti asumaan.Mun  tavarani  mahtuivat  yhteen siniseen matkalaukkuun , sen sängyn alle  työnsin  ja hihurraa....heh.
Ja asumaan.
Seuraavana aamuna töihin bussilla ja niin meni  kuukausi  asuessa.Kun vuokran maksoin  herra Nio  sanoi ettei kuittia tarvita, koska kyllähän minä  ihmisiin  uskon. Neljän kuukauden päästä  pomoni kuuli miten pienessä  komerossa  asuin ja miten kallis vuokra siitä  jouduin maksamaan...niin hän kehoitti menemään   asunnonvuokratoimikunnan  puheille ja mä menin.
He sanoivat että 100 markkaa korkeintaan sen säällinen vuokra olisi, mutta  vitut. Herra Nio sanoi ettei laske  penniäkään vuokraa.Jos ei muu auta hän haastaa mut käräjille, koska en ole maksanut 4  kuun vuokraa lainkaan..Eihän mulla kuitteja ollut. Erkeles..isolla Peellä !
Kiva mies  herra Nio.
Samana iltana..oli Lauantai , perheen kolli  paukutti mun  pikkuhuoneeni oveen ja haastoi mun käytävälle tappelemaan.  Ja mä menin.  Tilanne meni ihan   väärinpäin kollin taholta, sillä  annoin häntä kunnolla ns turpiin.Mitäs haastoi.
Tuli Maaliskuu ja onnistuin saamaan asunnon Aleksis Kivenkadulta , Kalliosta.  9:säs kerros, vastapäätä "islanti toska ja kiskiskino" karamellitehdasta. Tilaa oli ruhtinaalliset  18  neliötä...jos vertaa niihin  aikaisempiin kämppiini.
¤¤¤
Jk...
Kun kesä tuli niin  hain moottoripyöräni talvisäilöstä . Ensitöikseni kutsuin muutaman prätkätutun "talkoisiin". Toukokuun  alussa ajoimme  Tapanilaan...yöllä...Laukkipääntie 2:sen pihalle ja teimme hienoja ojia herra Nion pariskunnan puutarhaan. Meteli oli kova....sanoisin.
Heheh..

Ekku Mattila.