keskiviikko 5. helmikuuta 2020

Wanahaa aikaa taas pukkaa niinmaantottaumalauta.

5/2-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Vuonna  1961  olin  15 kun  äitee  sanoi    mulle  ,että  pääset  Salon Kalevin maalausporukkaan  Alahärmän komiaa   kirkkoa  maalaamaan  ja  mä  sanoin että  sopiihan  se.
Emmä   mikään ammattilainen  siinä alalla ollu  ja  vissiin sentakia  Kalevi  osoitti  mun sekä Perämäen Pentin  urkupillien  ylhäällä olevaa  kaarevaa  kattoa  maalaamaan  ja  sinne  heti  seuraavana  aamuna.
Jokku oli tehnyt   tällingit (telineet) koko  kirkon   sisälle   ja  myös  urkupillienkin   ylle.  Pentti  hariasi  pitkävartisella  harjalla  kattoa , pyyhki välillä   kuivalla  rätillä  liiat  pölyt pois  ja  mä sitten  maalia sutimaan.  Niin  kului   viikon verran  ja  antakaas olla. Oli  Lauantai kun Pentiltä  putosi   sen kepin  päästä se  harja  kirkon lattialle , että    kahahti  ja  Pentti  rupes  sarattelemaan  niinmaan  jumalattomasti että poijaat.  Kyllä   kollilta  sitten pääsi 
¤¤¤
kirosanoja...XZ..rist..X#"!XZX..kele.XCX&¤¤%ittu..¤##aatana.."!!!!.......kun mä  huomasin  että  kirkon pappi   Lehtola  Lauri  tuli just  pahaan aikaan  sakastin  ovesta  kirkkoon sisälle  ,  kuuli  tietysti  ne  Pentin päästämät  saratukset  ja ylös  meihin   meihin päin katseensa  nosti.
¤¤¤
Yritin  ilmeelläni ja  sillai   käsillänikin  viuhtoen  varoittamalla  Penttiä    että lopettaasi heti  sen  kauhian metelin  ja  meni  muutama  sekuntti  ennenkuin Pena  alas  tällingiltä  katsoi ja   papin  siellä hokasi.
Lauri  osoitti  vapajavalla  etusormellaan suoraan  Penttiä kohden ,  vähän  sitä   sormeaan niinkuin  koukisti  ja  kämmenellään  viittoili  Penttiä  ...tuuppas heti  alas  tänne  tyyliin......ja  Pentti  teki niin.Mulla oli  paras  katselu/todistepaikka  ylhäällä  tällingillä . Lauri  ei sanaakaan  Pentille  puhunut ,  osoitti   sormellaan  kirkon  pääovea  ja  Pentti  ymmärsi  missä  mennään.
Lopputili   tuli hänelle  kerralla.

Ekku Mattila.