sunnuntai 30. elokuuta 2020

"Emppu" sen kuvan piirsi........ja pläts sekä auts.

30/8-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Ajelin  tänään  autolla syntymäkotipitäjä  Alahärmässä , vähän   siellä  ja  täällä .  Entisen  Voltin kansakoulun pihallakin kävin. Vaikka   se   purettiin  jo  1980 , niin  vanahoja muistoja  yhä  nousee mieleen.
Kansalaiskoulussa  oli kova(kin)  kuri.  Luokkahuoneen nurkkaan  joskus  joku  määrättiin ,  pystymuurin ja    seinän  väliin  piti  naamansa  työntää  ja olla siinä    30 minuuttiakin hiiskumatta.
Monesti  jotakin oppilasta  tukasta  vähän  nypittiin  ja  pahimmassa  tapauksessa  karttakepillä   sormien  päälle. Kuten minullekin kävi.
Uskontotunnilla, jota piti  opettaja  R....Jääske........nen  piti olla  sipihiljaa.  Jo  se  meitä pakkas  naurattamaan. Kerran minä  halusin  laittaa  vähäsen  humoria    tunnille  ja piirsin  opettajan  profiilin  vihkooni    ja  näytin  sitä  takanani   istuville   oppilaille.  R.J  oli  todella  laihakinttuinen ja muutenkin  kuin  heinäseiväs. Hänen  kinttuihinsa  piirroksessani  tottakait  keskityin  ja  onnistuinkin  siinä niin  hyvin että  koko  luokka  alkoi  tirskumaan  vedet   silmissään. Noh......ope  kysymään  että mitä ny......miksi  hihitätte ..miksi........ja  Roihan Terttu, joka  istui mun  vasemmalla puolella  kavalsi  mun ,  sanoi että  Emppu  piirsi susta  jonkun  kuvan.
Ja  niinhän siinä   kävi. Ope  nappasi  kuvan  mun  pulpetin  laatikosta, jonne  sen olin  salaa  piiloon  pannut ,  vilkaisi  sitä   ja  sanoi että pappaas  Emppu  kätesi   tohon  pulpetin  kannen  päälle  ja  mä tein niin.................otti karttakepin  jolla  pläjäytti  mun käteni  päälle.......pläts......!!
Niin kovaa  löi että  keppi meni poikki......auts.
Ainakin  muutaman  päivän käteni oli  sinipunaaneen  ja  aika arka. En  senkoommin  sellaista   taiteellista  kuvapiirrosta  tehnyt. Kerralla  opin. Auts.

Ekku Mattila.