keskiviikko 19. elokuuta 2020

Laitan vähän henkilö(ni) historiaani kehiin.

19/8-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kirjoittelenpa  hiukan nyrkkeilystä(ni)   kautta  aikain.

Kun olin  noin 14  vuotias (1960)  ostin  Kankha Maurilta,  naapurin poijalta  nyrkkeilypallon , kiinnitin sen  kahdella  polkupyörän sisäkumilla  keskelle  huonettani ja  annoin  palaa.  Palloa   hakkasin   yhteensä monta  tuntia  päivässä  ja  sitten  muutaman kuukauden  päästä  ostin  nyrkkeilysäkin/säkkihanskat. Kehitin itselleni  harjoitusohjelman ,  joka  piti  sisällään niin aamu päivä  että iltatreenit  ja  jopa   alkoi  Ekku  tulla kovaankin   kuntoon.
¤¤¤
Kun muutin Hesaan, (1964)  keväällä ,ensin  Tapanilaan , Yläkaskentielle ,  hain sekä  pääsin  Tapanilan  nyrkkeilyjoukkoon  ja  sitten   myöskin  Suutarilan  nyrkkeilyporukkaan. olin mukana  kolme kertaa  viikossa  olevaan  harjoitusohjelmaan  ja  sen lisäksi   kävin  karateseura  Meidokanin  saleilla   aina kun  oli  siihen sopivaa  aikaa.
¤¤¤
1964 syksyllä   menin SA/han vuoden  1966  loppuvuoteen   ja  heti  muutin  Helsingin   "melkein" keskustaan,  ensin  Aleksis  Kivenkadulle, sitten  Porvoonkatu  5-7  B 63 ja   Hesasta  muutin  muualle   vuonna  1985 .   Vuonna   1967   sain valmentajakseni   ensin  Timo/timppa  Helinin,  Oskar  Reposen, sekä  myös  Raimo(Rami)  Molannedin  ja  muutama  muu.  Tom  Sjööber oli  mukana  myös ja  Tauno(Tamppa)  Helander.
En alunperinkään halunnut  nyrkkeilyharrastukseni  kautta  päästä  mitaliotteluihin, PM/NS/MO/SM/enkä  muuhunkaan  häsläkkään , minä  olin ihan  tyytyväinen  saatuun  kovaan kuntooni , niin  nyrkkeilysaleilla ,karatetatameilla sekä   juosuradoilla kesällä/ulkona/lenkkipoluilla.Voi sanoa  että olin  (ja  olen yhä )  oman  tieni kulkija.
¤¤¤
Nyt olen  "vasta"   74  täyttänyt ja  edelleenkin harrastan liikuntaa   eri muodoissa , kesällä  pyörällä/kävelyä/juoksua .Talvella   hiihtoa , jos  lunta on,  sekä  kävelyä/juoksua  myös. Tykkään  olla  hyvässä kunnossa. Jo  painon  hallinnan  takia, sekä  "vintti" pysyy  kunnossa  myös. Paikalle jääminen  kiikkumatuolin kautta  ei   ole  kenellekään   hyväksi.  Jaahas.  Meenpä  vielä  tänään pienen lenkin tekemään. Touhusin   sirkkelipöydän   parissa   3  tuntia ja  se  tuli valmiiksi.
Näillä  mennään.


Ekku Mattila.