tiistai 20. joulukuuta 2022

Oli se ennenvanhaan kouluissa aika kovat otteet.....opettajien taholta....tumps-auts...

 20/12-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Clairvoyant.

¤¤¤

No  terve terve  sinne teille:  Olen parisen  päivää lukenut   Samuli   Paulaharjun vanhaa kirjaa, vuodelta  1944, jossa  hän käsittelee  etupäässä  perä-pohjolan-Lapin  alueen asioita ja  myös  ottaa kantaa  senaikaiseen  koulunkäyntiin.  Siihen  aikaan ja varsinkin  muutama  vuosikymmen  ennen  oli  kouluissa  todella ankara  ns kasvatus-kuri.  Siis  1850-----eteenpäin.

Mutta  jouduinpas minäkin, Alahärmän  Voltin  kansalaaskoulussa  samaa  kokemaan....nimittäin pahaa pahoinpitelyä. Tänään ja  jopa  10  vuotta  sitten siitä olisi  tekijä-opettaja  oikeuteen  joutunut  ja  jos ei  muuta niin ainakin kovat sakot.  Monta kertaa  käski  opettaja.......Mattila....nostapas  kätesi  kämmenpuoli ylöspäin  pöytää vasten  ja minä tein niin......sitten......kuului  kova  lämähdys kun ope karttakepillä  löi  käteni  päälle  ja  voiettä se koski...Kerran  kerkesin vetää käteni lyönnin alta pois, mutta ei auttanut, päinvastoin...Opettaja  piti  kiinni  ranteestani ja  iski, nyt  karttakepin paksulla  tyvipäällä  käteeni.....rusahrus vaan  kuulu....Monta päivää en  voinut  nostaa  mitään  sillä  hakatulla  kädelläni......ja  soli  ihan sinisen  musta.

nooh....odottakaas....lisää   tuloo:  Kerran naisopen  tunnilla  opettaja  otti mut silmätikukseen , käveli  pulpettini  viereen ja nost mua  hiuksista  ylös ja retuutti  aikalailla. Minä olin siihen aikaa  1954  vissiin toisella luokalla  jo  ja  iskin  tuskissani  naisopea vasempaan  kikkiin......tums....ja jopa  nainen  laski  mut alas että  tömähti..

ja ja....soli  viimeinen  tunti ja  pankaas arvaan mite nopaa  ope  lähti pyörällään  pitkin  nykyystä Knuuttilanraittia,   1 km ,mun kotia kohti ja  saavuin sinne  noin  25  minuuttia  myöhemmin...Siellä oli  selittänyt, vissin  hätäännyksissään-vähän katunukkin  miksi  mua  retuutti  tukastani.  Isäni  nousi  pöyrän  edestä  tualistaan, katsoi  opettajaa  kohti aikalailla tuimasti ja  sanoi...."kyllä son kuules  Eeva  niin, että  meirän kersoja  ottaa  tukasta  vain me...ei kukaan  muu".

Ja ope  lähti...ja mä sain koston....joka ainut kerta  sen  Eevan  tunnilla, vaikka  kukaan muu ei  tiennyt  vastausta  hänen kysymyksensä, minä  nostin    innoissani käteni  koska  tiesin, mutta ope sanoi..."jaahaas....kun näköjään kukaan  ei tiedä niin minun  täytyy  se teille kertoa"...Aatanan   akka  kosti  mulle......aiaiaiai.....

Ekku Mattila.