lauantai 15. huhtikuuta 2023

15/4-1978. Lauantai. Espoon Olari ja naks..naks..naks...

 15/4-2023.

EKKU.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤

Kuten  näjitte niin olin  korkkaamassa  tämän  vuoden ekapyöräälyn ja olin niin tyytyvääneen  15 km  että....kunnes  luurasin vanhaa  lenkkikirjaani vuodelta  1978. Asuin siihen aikaan Hesan naapurissa Espoon Olarissa, maapallonkadulla, toinen kerros, juu.

Silloin olin  vielä nuari ja  komee ny ennee enää oo. Kumpaakaan. Juuri  tänään  15/4-1978, oli  Lauantai ja tapana  oli   että  pyörääleen  Lauantaisin  ainakin  100 km. Olin muutamaa päivää ennen ostanut ja sentanut pyörääni ns "matkamittarin", joka  laski  etupyörään yhteen pinnaan  ruuvilla  kiinnitetyn  pienen  avulla  ajetut  kilometrit. Joka  kierroksen kohdalla se napsahti ja  siihen  hökötykseen  ilmestyi  aina uusi  lukema...naks..naks..naks...Olin laittanut sen ruuvin ,  pinnaan , noin  pyörän  suurempaan kohtaan, siis rengasta ja  eiku  ajelemaan....naks,,naks,.,naks..

Ja  eikun matkaan. Oli hieno ilma ja mulla hyvä  kunto. Menin  ensin  Kilon  aseman  kautta  Nihtisillan  keskuksen kautta  sinne ja tänne  ja  välillä  luurasin mittaria.....häh? sanoin ittelleni..noinko  vähän olen vasta  ajanut..?   tuntuu että paljon enempi, mutta uskoin  mittaria.....naks..naks..nask...ja taas  eteenpäin. Ihmettelin kun kellokin alkoi   näyttää  kahta tuntia  tien päällä , mutta  mittarihin ei meinannut tulla  kilomeeteriä,  tuli, mutta  harvasti....naks..naks..naks.. Välillä join pullosta  viheriää  energiajuomaa  ja  taas  eteeteenpäin ja  kun aikaa oli mennut melkeen 3, 5  tuntia niin  tuumasin että  riittää jo..palaan kothin.

Pyörä  varastoon.  Minä suihkun kautta  teeveen ääreen , kävin laittamassa mittarin lukeman  ylös  ja  sillä hyvä...ja vasta  sitten  rupesin lukemaan sen mittarihökötyksen ohjekirjaa.Juuuuu....en ollut  tajunnut sen pinnassa olevan  mutterin  paikkaa, koska se olisi  pitänyt laskea  jollakin  narulla-vastaavalla. Se kierroksen nimittäin. Ruuvin  paikka, jossa se  aina naksahti  yhden kerran, ja se naksahdus vastasi  yhtä metriä, niin  mulla se  ruuvvi oli  liian  kaukana  pinnasta, noin  1,8 metrin päässä.!!Siis  yksi naksahdus  tarkoitti    1,8  metriä.

Ei mikään ihme kun se matka  tuntui  kovin pitkälle. 168  km  tuli.

Naks naks..

EKKU.