maanantai 12. huhtikuuta 2021

Ei mulla ainakaan (vielä) ole se haltssaaamarinnmeerintauti iskenyt, kun näin hyvin muistan omia tapahtumia maailmalla.

 12/4-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


"Päivää  Ekku.....mä  tulin nyt......poika  menee  töihin  Ruotsiin  3  kuukaudeksi  ja mä   ajattelin  että  jospa  saan asua  sen aikaa   teidän luonasi.......en minä  liiaksi vaivaksi ole....  maksan   tietysti  ruuastani....on  todella hienoa  kun saaan  asua  täällä  kolme   kuukautta......kiitoksia  paljon Ekku....kiitoksia...."

Vuosi  oli  1984   Toukokuu   ja  paikka  Kerava, tarkemmin Kurkelankatu  3 jossa olin asunut  vasta  3 kuukautta.Muutin sinne   syntymäpitäjästäni Alahärmästä, jossa  asustelin välillä   noin  2,5  vuotta.Tätä ennenhän   olin asunut  mm   Hesassa  vuodesta  1964-1982 ja  siellä  täällä sen  sen jälkeen.   Sinne  Keravan  Kurkelankadun osoitteeseeni  tupsahti  yht-äkkiä   vanahempi   leskirouvaska (  80  ) nainen ,  asiakkaani, joka oli käynyt mun  "vastaanotollani"  melkein joka  toinen  päivä koska  "niin hyvin tiedät Ekku.....olet  todella  mahtavan   hyvä  selvänäkijä".  Hän   päätti  ihan itsekseen  että   voi hyvin  asustella asunnossani  3 kuukautta , tuosta  noin vain.......

Minulla   taisi mennä ainakin  puoli   tuntia  ennenkuin  sain  naisen   vakuuttuneeksi  ettei  hänen  meille  muuttonsa  käy , koska  olen paljon   poissa  matkoilla ja  vihdoin  hän ymmärsi, otti  sinisen  matkalaukkunsa  käteensä ja  lähti. Hiukkasen  olin näkevinäni    hänen  katseessaan  lievää  pettymystä ,  sanoi kuitenkin  kiitos ja  näkemiin. Muutaman viikon  kuluttua  sain tietää, että  hän oli  muuttanut  siskonsa luokse  Tampereen Toiskoon, josta  sainkin niin  puhelinsoittoja/kirjeitä  vuoden verran  ja  ne loppuivat sitten  . Syynä  taisi olla  hänen  "rippinsä"  saapuminen. 

Ekku Mattila.

Ahaa.....nyt  tässä  äskeisestä tuli  hiano ns aasinsilta  seuraavaan  myöskin  tositarinaan  ja mennäämpäs  Helsinkiin  ja  vuoteen  1964. Seisoin Hesan rautateasemalla   sininen (heh)  matkalaukku  vieressäni ja odottelin  Aarne-enon saapumista. Äitee  oli  sanonut mulle että  "meemmäs  poika  helesinkiin...saat asua  Aarnen   luona  niin  kauaa  kun löyrät  oman kortteerisi...mee  sinne  ...se orottaa  sua."  ......

Ja mä menin...junalla...kiiskooot  vievääät  eeeteelään  ... Kun olin  orotellu  siinä keskellä  hallia  ainakin  lähemmäs  tunnin , niin  uskaltauruin  kysymään  yhdeltä  konnarilta, koska  enokin  oli  rautatiekonnari,(lipuntarkastaja)  että  voikko soittaa  Aarnelle....ja sano että  tulee  tänne  mut hakemaan..........ja niinpäs  hän teki  ..soitti  Aarnen sinne  ja  kului  30 minuuttia kun hän tuli  .  Mutta...........???!!??!!....kun  hän tuli ja kerroin että mä tulin  nyt asumaan hänen  luokseen, ei  Aarne  koko asiasta  tietänyt  höykäsen  pöläystä.  Pankaas arvaan miten pitkään, ainaskin  2 minuuttia  hän  mua katseellaan  tutkaili ja nippanappa  ettei  työntänyt  mun samantien paluujunaan  Alahärmään, mutta  varmasti  sääli  voitti  ja  sanoi...." noh...tuuppas ny...saat  väliaikaisesti  asua mun  kämpäs....etsitään  sulle  sitten oma  kämppä..."   ja siitä  alkoi mun  mualimankiertomatkani  ja joista olenkin  kirjootellut blokissani  ja  saattaa  olla  että  uuristan ne joku  päivä, taikka sitten en. Ny  lähären  kauphan   halapahalliin.  Niin.....enkä varmana  laita  naamalleni  sitä  666- mainosmaskia.   En.

Ekku Mattila.