perjantai 16. huhtikuuta 2021

Ensin näjin muurahaaspesän, jossa murkut jo touhusi. Sitten näjin pitkävartisen lakaasuluuran kiukkuusen naapurini käres.

 16/4-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


No terve  sinne   teille  jokahittelle.

Kävelin  hiljalleen aamusella  pitkin  peltoja/mettiä,  kuunnellen ja katsellen tulevaa kevätkesää   ja   pysähryin  muurahaaspesän kohdalla. Murkuilla oli jo aikalailla  vipinää  keossaan.Ereestakaasiin  retuuttivat  "parrunpätkiä" ,rakennustarvikkeita  joilla  parantavat  talven aikana  kolhiintunutta  pesäänsä.....aika   ahkerastikin, kuten  niille  kuuluukin. Siinä samalla   "kuuntekin" mitä  murkut    jutteloo keskenään  ja  pankaas  taas arvaan....??  ne  sanoi  jotta  nyt  tämä   saapuva  kesä  tulee  olemaan  niin maan hieno että....kerrankin  saadaan  todellinen intaanikesä , jostä  lämmintä ei   puutu.  Vissiin,  vaikka  tuntuukin kummalta, juuri  Venäjän   taholta/suunnalta   alkaa   muodostumaan  sellaaneen  lämminilimajuttu, joka  jää  tänne  niin meidän Suamen, kuin myös  Viron/Latvian/Lietttuan   ylle ja  pysyy  siinä  monta kuukautta. Tämä  "juttu"  alkaa  suunnilleen   Toukokuun  2  päivä ja  se  asia mikä vähäsen  naurattaa  on se, koska  Ruatti ja  varsinkin Noria  saa  vettä  niskaansa  , kun meillä  täällä palaa  ihmisten  nahat.

ja  sitte seuraavaa......: Sieltä murkkujen  pesältä  oikaasin, kuten oon aina  teheny,   tänne  meirän markille  suaraan naapurin   peltojen  kautta/läpi. Ollessani  hänen tuvan  kohoralla, noin  80 meeterin päässä  siitä  kuulin  jotakin  mölinää, sillä  mun paremmalla  korvalla, joka  on vasen ja  kun käännin nuppini  ääntä kohoren huamasin  hänen   tulevan  pualijuoksua mua  kohoren,  pitkävartinen  luuta  käressänsä. Kun oli  mun   eressä, niin  loihe lausumaan vakaalla  , vähäsen  kiukkuusella  äänellä::."missäs  ne mun  traktorinin  lumikettingit   o...???....noh mä  hiukasen siitä  hämästyin, koska  ainakin  3  vuatta sitten  häneltä ostin, taikka    vaihroin tavaralla  ne kettingit  ja  mun mielestä asia olisi ollut ns  sivuplee. Emmää  siihen  hälle  paliota  vastannut.  Meinasin sanua kuitenkin  että taitaapa sua yhä  kiukuttaa  se akkain  hames, jonka  laitoin  sun  uluko-oves   oven ripahan Marraskuussa. Puhuin jotakin  onpa  kaunis  ilima  tänään  ja  lähärin  loikkimaan, kuiteskin  tälläisenä  syränvikaasena  varovaisesti ojien ylitte, mutta  hän  kuiteskin  huuteli   mun  perääni...."mikset kävele  tuan  ison ojan  reunaa...siellähän ei oo  syviä ojia.....mees  sieltä  ....." ....mutten  mä  erelleenkään mitään  hälle  vastanna. 

Se pelto  jonka  yli   oon aina,  kohta  30 vuatta,   menny, niin kesällä  kävellen, kuin  talvella  hiihtämällä, kuuluu vissiiin   tuolle  naapurille. Josse  se otti  nokkaansa  siitä akkain  hameesta , jota en  yhtään ihimittele ja  toiseksi  silloli  se  pitkävartinen  luuta  käresnänsä  yhä.  Tierävaikka  olisin sanut   luurasta  nuphini ja muuaallekin  kruppiani.Meinaan jos olisin  siihen  paikalle  piremmäksi  aikaa  jääny  juttelemhan.

Ny  meinaan   mennä  auton pesemhän. Son niin  rapaaneen  ettei  alkuperäästä  färiä  eroota.


Ekku Mattila.