keskiviikko 31. toukokuuta 2023

Kyllä kolhujeni määrän mä tunnen....auts...

 31/5-2023.

EKKU.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Päivää   sinne teille  jokahittelle  sääryllen. Tuumasin  tässä  hetki   sitten että  mulla on niin paljon  sattunut, erityisesti  rumhillisia  raapooksia, että tairanpas laittaa  niitä vähä  ylös:

vuonna:

1951  naapurin  Riitta  likka löi  kirveen mun  päähäni. Se jäi  siihen  nököttämään  ja  äiti sen siitä sitten varovasti irrotti. Siinä kohtaa on yhä  kirveen  terän painautuma. Olin silloin  5  vanaha.Eikä  tiettystikään minnekään plääkäriin.

samana  vuonna  siis  1951  jäin  isoon  raudanpalaan  niskastani  roikkumaan. Olin  silloin  kiiparoimassa  meidän  ulkorakennuksen  sisällä. Siinä kohtaa taitaa olla  sellainen  luunappi yhä.

1958, olin 12  kun  sahasin vahingossa  puita  katkoessani  oikeaan  raneeseeni. Voi että siitä(kin)   tuli verta  ja palio. Siinä on yhä  arpi. Äitee  vei mut  Voltin( polkumasiinan takajopparilla)  kansalaaskoulun  terveyssisarelle joka  ompeli sen avonaisen  haavan jollakin karhulangalla  ja  tiputtu  sydäntippoja  haavan päälle.

1958   sain oikeaan silmääni  ritsalla  ns  määllyn joka  upposi silmään näkymättömiin. Olin sen  takia Seinäjoen  silmäpolilla  1,5 kuukautta. 

1964  kun olin saanut  juuri  muutama  viikko  aikaisemmin ajokortin , Knuuttilanraitin(nykyysen) mutta  siihen aikaan soli   Hakokylä, Hanhimäen  tien kohdalla  mettään. Väistin vanhaa mummoa. Jos en olisi  väistänyt solis  kuallu. Mummo oli  Mäen  Eikan  äitee. Mulla  murtui  3 kylkiluuta, kurkkuun  tuli  palakhenkieli ja  keho  joka paikka  mustelmia  täynnä. Ei  lääkäriin mä mennyt.

1964 kun olin  sotaväessä  mulla  murtui  oikean jalan joku  luu. Konttasin kaharella  kainalosauvalla  pitkin  kassun  markkia.

ja kun muutin hesaan  1966  multa  meni  poikki, kans  oikean jalan  joku luu ja  olin  pakotettu  kävelemään  1,5  kuukautta  kainalosauvoilla. 

1973-74  jouduin usean kerran  tappeluun  ja oikea käteni  oli  kipsissä   5  eri kertaa. 

1985  kun muutin hetkeksi Jalasjärvelle olin kans kolome  kertaa  tappelussa  ja  (taas)  oli oikea käteni  kipsissä mukavasti. 

1991 muuttaessani tänne  Kauhajoella  oikean jalkani päälle  putosi  150 kiloinen  auton moottori, noin 50 senttiä korkealta ja  .......ja....onnuin  6 kuukautta. 

kärmes on mua pistäny...1982....1991  ja  2022. Enkä lääkäriin mennyt.

sain pahan  keuhkosyövän  2001 ja annettiin  3 kuukautta  elonaikaa , mutta kieltäydyinn  sairaalahoidoista ja  elän yhä. Männyn havupuu-uutejuomaa  join  3   viikkoa ja  syöpä  otti ja  hävisi.

en kaikkea muistakaan, koska  niitä  eri  "raapooksia" on ollut näiden  vuosien aikana, mutta se eilinen  30/5-2023  taisi  olla  melko  paha. Leikkasin nolouttani oikean käteni ranteeseen, noin  5  senttiä  valtimosta  suuren  viillon, rälläkällä ja siihen pantiin sairaalassa  5  tikkiä, ei  rälläkkään, vaan  mun käteeni. Taisin olla  aika lähellä saamasta  "ripin"?

Emmäny muuta just. Saattaa  olla  että paan lisää  illemmalla, jos  en saa  päähäni  jostakin  lentokoneesta  irronnutta  pyörää..

Juu.

EKKU.