lauantai 2. syyskuuta 2023

Söin pullansiivuja samasta pullavadista kun kymmenet rotatkin.....kääääk..

 2/9-2023.

EKKU.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Lauantai-iltaa:  Pukkaan  vähän Jalasjärven  Ahonkylän muisteloita, jossa  asuin  1985-1989. Ihan naapurissa, noin  500 metrin päässä  oli  punainen hirsitupa  ,(nyt jo  purettu) kaksikerrosta, pari aittaa pihapiirissä  ja  talossa  asui  vanhapoika, noin  65  vuotias.   Hän    liikkui  paljon vanhalla naisten polkupyörällö , varsinkin kesisin,  jopa  200 km  reissuja  kerralla. Lähti aamuyöstä jo  02, oo  ajelemaan ja  tuli  takaisin  iltayöstä. Tykkään liikkua hän  mulle sanoi. Se on kivaa  puuhaa.

Kerran  hän tuli  meille  kylään Raamattu kainalossaan , ojensi sen mulle ja sanoi  .." avaa  mistä   haluat  sivun, lue  siitä  pari lausetta ja minä jatkan..."...Ensin  ihmettelin mutta tein niin. Tottavieköön....joka kerta kun   avasin  Raamatun sivuja, mistä vain , hän  tiesi joka kerta miten se lause jatkuu...joka ikinen kerta. Olen  lukenut  Raamatun alusta  loppuun jo  nuorena...ja  nykyisinkin...sadat kerrat...  Se on minulla  päässä.Muistan joka  sanan.

Kerran hän  pyysi mua kylään ja mää menin. Pirtti oli suuri ja sen keskellä iso  ruokapöytä, jonka  molemilla  puolin oli  pirttipenkit. Ihmettelin  koska  niiden penkkien  päissä oli  laudat,  toinen  pää naulattu  lattiaan ja  toinen pää  pöytään.  Kesken  kahvin juonnin  niitä lautoja  pitkin alkoi  lappaa    useita  suuria  lihavia  rottia.Niitä oli kymmeniä. Ne  menivät samalle pullalautaselle josta  minäkin  otin  pullasiivun ja  talon isäntä kutsui  rottia  nimellä....Kaisaa.....tuuvaan.....Peekkaa  oa  sinäkin....Ullaaaa   ....täänneee...tulkaa  nyy...¨

ja   rotat tuli ja  meni  lautaa pitkin alas  pullan siivut   hampaissaan. "tykkään rotista....on puhtaita  eläimiä ja viisahiakin....hän sanoi......niille on oma  sänky  tuolla  kammarissa.....iso  puinen  laatikko  joka on  täynnä sahanjauhoa ja kutteria.....ne osaa odottaa koska tuun  pyöräreissultani.....ovat jo  portailla  vastassa......mutta   vierahia ne aluksi ujosteloo.....".

Näin  minä  join toisenkin  kaffikupillisen ja  toisen    nisupullapalankin...mutta  takaisin  asuntooni mun maha  hiukkasen  röyhtääli...ihan  kun olis  oksennusta  pukannu..

Ekku Mattila.