tiistai 3. maaliskuuta 2020

Olise kuulkaas hiihto.......mua viäläkin vähä hävettää...

3/3-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kuten huomaatte  olin  ns hiihtämässä......enimmäkseen  kynnöspelloilla joiden  jäätyneet  harjanteet  meinasivat  tehdä  minulle  kiusaa ,  lunta  vain  muutama sentti  , joten  hiihto  ei ollut  hiihtoa vaan  kömpelömäistä taapertamista.
Mutta  kuten aina.....hiihdon aikana   mieleeni  tuli  jälleen kerran  Wanahaa  aikaa.   Alahärmän Voltin kanslaiskoulussa  oli    hiihtokilipaalut   , olisko ollu  siinä  1959  paikkeilla jollon olin  13  vuatias. Koska  siihen aikaan  jokaisella kollilla ja miksei flikoilla kans  oli  kova  kunto  kesät  talavet  niin  me mentiin lujaa joka  tilanteessa. Molin  aika haka  hiihros ja toine  samanmooneen oli  Rajakankaan  Pentti . Pentilla  oli  silloin kova  lunssa/räkätauti eikä se päässy  palio  mihinkään , kiroili  kun  suksi ei luistanu. Melekeen  mettä  kaikui ja  siitä tiesi missä Pentti menöö.
Noh. Minäpoika  tuumasin että  ny nappaan  voiton ja  heti  lähärös  painuin  sellaasta  vauhtia  että Pentin  isäki huusi...."kattoka  Emppua (mua  siihe  aikaan kutsuttiin Empuksi) ...poika  paahtaa  ku  mikäkin".  Ja mää  paahroin. Muistaakseni  matka oli  jotakin  kolome  kilomeeteriä ja jo enne  Kärmesmäkeä  sautoin (saavutin)  monta  menijää  ja siitä  tiesin että  tairanpa  voittaa  kilipaalun...ja  lisäsin vauhtia  vaikka  kurkus  poltti  ja  keuhkois  kans.
Mun hengitykseni  oli sellaasta  räheää  vinkumista mutten  periksi  antanut.   Silloisen ns takakarun kohoralla  oli  lievähkö  nousu  ja  huomasin  eressäni Suon Markun hilijaasta  vauhtia  etenevän, samassa kohtaa  seisoskeli mun    Isäni , joka  huusi kurkku  suarana......"mee  ohitte....mee  ohitte"....mutte mä  juliennu  niin   teherä. Markku oli mun naapurista,  noin   600 meeterin päästä  ja enhän mä  voinu parasta  kaveria nolata pukkamaalla  sen ohitte...ja  Isäni  juaksi mun  vierellä  latua  ja huusi kovemmalla  äänellä..."mee ny  perkeles ohitte....mee  mee..".
Mutten menny. Suon   Markku,  (jonka  poika  on   laulaja  Lauri  Tähkä  Teuvalta)  , oli  torella  huano suksilla. Se  hävis  aina  ja oli  viimeinen  melekeen joka  kisas. Kun  maali  vihiroonkin  tuli Markku  kompuroi  mua  erellä  ja  sen peräs .  Matkan varrella  meidät  oli  ohittanut  useita  hiihtäjiä , "Puntun  Paavokin"  Mattilan sillan  liepeillä asuva, eikä  hänkään ollut  häävi  hiihtäjä....
Niin...justiin......Suon Markku  oli   18 ;sastoista  ja mä  yhyreksästoista.  Molin  viimeinen. Pankaas  arvaan  mitä  Isäni    "sanoi" kun  myähemmin  kotiini  tulin ??.. &%&¤RGR¤%#"E!!!YYt??jUUT!!dfYy/5&u7hu.........tana.

Ekku  Mattila.