sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Se kirveenisku tiesi(kö?) maalinsa....vai eikö....

22/3-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


On  tullut  tässä    viimeaikoina   tullut  kirjoiteltua  aikalailla  ns  raskasta  tekstiä , joten paanpa  vähän  "kevennystä"  kehiin.
Muistan kun eilisen päivän , kun olin  5  vuoden vanha  pellavatukka ja  vuosi oli  1951. Oli  lämmin keskikesä kun  touhusin  mitä  lie  kotini  porraspäässä ulkona  ja  mukavaa  oli  juu, muttei  enää pitkään.
Muistan kun  naapurissamme    asuva , minua  noin  puolet  vanhempi  likka , astui  eteeni   nosti  kummakkin  kätensä  minua kohden   ja  tömps...........Enhän minä    mitään tajunnut , paitsi  tunsin kumman  lämpimän  nesteen  valuvan  päästäni  alas  , sekä oudon  huimaavan  olotilan. Näin  hämärästi miten  se  likka  säntäsi  kintut  vilistäen  kotiansa  kohden , huutaen jotakin  jota  en  ymmärtänyt.
Sitten  tuli  Äiteeni.....ja  tavatonta  vauhtia. Hän oli  ollut  lypsämässä  lehemästä  maitoa , kuuli  huutoa  ulkoa  ja  kurkkasi    navetan ovesta  mitä nyt  ....??...näki  minun seisovan  keskellä pihaa   ja  lähemmäksi  tullen , havaitsi  kirveen minun  päässäni  tököttävän. Kirves oli  jäänyt  minun  pääni vasemmalle  puolelle  kiinni , josta  Äitini sen  äkkiä  irti  nyppäsi.
Uskokaa  ny ,että  yhä  tänäkin päivänä  , siinä  kohdassa  päätäni  on  kolo , ei  niin syvä, mutta kolo kuitenkin. Onneksi  se  naapurin  likka  ei   osannut  iskeä  kirveellä  kaikin    voimin ja  jos  niin olisi  tehnyt.......en olisi  tässä  ja nyt.
Sitten  tulee  se  hmmmm??.....tärkein kysymys ?....Onko  niin että  kirveen  iskusta  jäi(kin)  joku  henkinen  vamma  mun  nuppini  sisälle ?..  Melkein  kuulen/ ja  näen  miten  suurin osa  mun FB  kavereistani    innokkaasti  nyökkäilee , mutta   saattaa  olla  että  kuvittelen  vain niin....köh.
Eikun taas  eteenpäin.....

Ekku Mattila.