tiistai 3. marraskuuta 2020

Jännää eiks juu?

 3/11- 2020.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.


Nyt  tulee  aika  jännä  tapaus..........Oli   vuosi    1974 Maaliskuu ja paikka  Helsingin  lähellä oleva  Suutarila. Olin   kokenut   avioeron   1973  keväällä   ja   koko sen kesän aikana  ajelin moottoripyörällä  ympäri  Suomen noin  29000  km.Kymmenissä  leirintäalueiden  telttapaikoissa    oleilin. Kun  leirintäalueet menivät  kiinni    minun  oli pakko  vuokrata   asunto  talven ajaksi  ja  sitten  keväällä  taas  jatkaa  moottoripyöräilyä. Onnistuin vuokraamaan  todella  pienen  asunnon , Suutarilasta , huoneen  jonka  koko oli  2x3  metriä.  Siis   6  neliötä. ! Huoneessa  oli   vain pieni  puinen  pöytä,  pieni  puinen  laverisänky , pieni  puinen  jakkara, eikä muuta. Yksi  ikkuna  . Vuokra   400  markkaa  kuukausi !!.

Ja  niin  tuli   vuoden  1974  kevät.Sunnuntai.  Olin ollut   todella  masentunut    viikon/pari ja istuskelin  "huoneeni"  sängyn  päällä. Ajattelin  mielessäni että  voihan  aska. Tätäkö  se  elämäni nyt  on.Tälläisessä  pienessä komerossa  asun ja elän.Viikot  käyn  Hesassa   töissä  ja  viikonloput  istuskelen  tässä  kopissa. Tässäkö se nyt  kaikki  on. Ei  teeveetä  eikä radiota. Elän kuin  jollakin autiolla  yksinäisellä saarella.  Kaukana  muusta  maailmasta. Hylätty  ja  unohdettu. Voi  voi.

Siinä  vastapäistä   aurinkoista  seinää katsellessani  näin miten  siihen kohtaan  alkoi   muodostumaan  selvä  varjo. Se oli kooltaan noin  toista metriä  ja  koko ajan  alkoi  näkymään yhä selvemmin.   Selvästi  ihmisen  jonkunlainen muotokuva. Varjo. Muutamassa   sekunnissa   kuvasta  alkoi  muodostumaan  ihan  selvä  ihmishahmo, värit  sekä  kaikki , ja  siitä  syntyi  naisen kuva. Hänellä oli  punertavat  pitkät  hiukset, olkapäille  saakka , hienosti  levällään.  Kuin  leijonan  harja. Nainen oli  nuori  ja  kaunis. Hän hymyili  sydämellisesti. Hänestä    ihan  tulvi   lempeys  sekä rakkaus. Lempeys  sekä rakkaus. 

Sitten  kuva katosi. Ensin  hiljaa  kuin  hiipimällä  ja sitten hävisi  kokonaan. Hän oli  poissa. Mutta  minä  todella innostuin.Tiesin että  kuvan nainen  olisi  joskus   minun. Tiesin että  jossakin vaiheessa  hän tulee  elämääni. Olin aivan varma siitä. Voi että  innostuin. Melkein  hypin  riemusta. Masennus  oli  kerralla  poispyyhkäisty.  Minä elin jälleen. Minä hengitin. Olin  olemassa  taas.  Siinä  samassa  kirjoitin  paperille: "  Oletko sinä se  punatukkainen  tyttöni, jonka  hiusten  lävitse näin auringon paistavan. Sinä hymyilit  minulle  ja  minä  tiesin  sinun minulle  kuuluvan".

Ja  siinä paikassa  kävelin  2 km päässä  olevalle  R-kioskille. Sieltä  ostin  30 markkaa  maksavan  marenkitäytekakun ,  sen  kannoin  "asuntooni"  ja sen söin  illan aikana. Minä  olin  ja  minä elin.Minä odotin.

Jaatkuu.....

Ja  niin kului  muutama  vuosi. Tuli  1985.Tutustuin  Kauhajokiseen  nuoreen naiseen ,  18   vuotta  täyttäneen.  Tuli  vaihe  että  ajoin  häntä  Kauhajoelle  tapaamaan, keskukseen  ja sieltä  Asuulin leirintäalueelle  makkaraa paistamaan. Oli  kaunis  kevät ja aurinko paistoi  täydeltä  terältä. Leirintöalueen vieressä oli  pienehkö  joki, noin  15  -20 metriä  leveä.  Sen ylitse  johti  kapea  silta,  vain jalankulkijoille   tarkoitettu.  Olimme  juuri menossa  sillan ylitse,  kun  sanoin......."odota  siinä...menen ensin ja  jos  siltä kestää, niin tuu  sitten sinä" . Niin  kävelin sillan  ylitse  ja jäin  odottamaan  naista. Yhtäkkiä  melkein huusin..."pysähdy  heti...älä  liiku....otan  sinusta  kuvan"..ja  äkkiä  otin  valokuvan............Siinä kuvassa, joka  on  tässä plogissani  mukana.  Näkyy  nuori kaunis punatukkainen  nainen.  Hänen  hiustensa  lävitse  paistoi  kirkas  aurinko.  Hän hymyilee  ja  minä tiesin  hänen minulle  kuuluvan". 

Hän  on nykyinen  Milla  vaimoni. 35   vuotta  naimisissa   olemme olleeet.  6  lasta  kasvattaneet. Minun punatukkainen naiseni. Hän joka  minulle  silloin ilmestyi. Hienona  näkynä  . Auringon  säteillä.....auringon.


Ekku Mattila.