keskiviikko 25. marraskuuta 2020

Välillä nauri tuppaa tulemaan aivan vääräs paikas.

 25/11-2020.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.



Pirskatti......meinasin  hetki sitten etten  tänään enää  plogiini mitään kirioota, mutta  kun muistin  tapahtuman jossa olin osallisena  Jalasjärvellä   1988. Tässä se  tarina  tuloo:

Menin  yhteen   kyläpaikkaan  Jalasjärven  Ahonkylässä   11 km  keskustasta.  Pariskunnalla  ei ollu  muksuja, mutta    monta  suurta   koiraa  ja  isoja  läskisiä  kissejä.  Ainakin   5-6  jokka  eherin pihalla  nähärä. Koirat olivat irti "ettei  ustalaasia  tuphan  änkee   sanoi  isäntä.....niitä  ne   pelekää...suuri koiria  juu......mutta  kukas   ihime sinä olet....kysyi  emäntä......yhtään koirat  ei sua  hauku.....kiehnaa  sun ympärillä ja  kissit  kiipee  vaatteitasi pitkin  sun  niskaasi......mikäs  mies  oikein oot...??".....

Siinä  välis  talon isäntä  oli  tumpannu piippunsa kessua  täyteeen  ja siitä tyytyvääsen oloosena  haikuja  veteli.  Pitkin hartaallisen  näköisin  vedoin. Paksua  savu ilmaan vaan pöllähteli...ja  mä  emännän   kysymykseen   huumorimielellä  ja  täysin vakavan näköösena vastaamaan  aloin....:"  ensinnä  olen  kaikkien   synnittömin  ihiminen mitä maailma  päällään kantaa....täysin synnitöön.....mihinkään synnintuskaan ennoo   sekaantunut  koskaan....ei  mihinkään.....ainuttakaan kirosanaa ennoo  suustani  ilmoille päästäny....en eres   unisnani....minoon  täydellinen  puhuras  ihimistaimi.....koko  maailman  ainua.....sen  takia  kaikki  eläimet musta  tykkää heti paikalla  kun mun  näköö  ......ne  vaistoaa  mun  pyhän luonteeni.......ja  luakseni halajaa......ja..ja..."..

Pankaas  arvaan  että  kummakki   mun päälleni  suu auki   luurasivat. Yksi  kissi  keheräs    mun niskas ja  pari koiraa  nojasi  jalakojani vasten........kunnes.....pariskunta  havaatti  mun  silmistä että  pulajin  huumorin kauneinta  kukkaa  ja  voi  että nauramaan  alkoivat. Mies  vetääsi  piippunsa  savut  väärään kurkkuun    ja meinas   tukehtua  vallan.........kööh...köh....kööööh.....köh..ööööööööh...ja  samalla  jonkunlaista   rohisevaa naurua  suustansa päästi.  Silmistään  vain vettä  valui. koko  ajan.Kööööh......köh....kööööööööööh...

Noh.  Aikansa  siinä sitten juteltiin  ja pois  lähärin.Yksi   meinas  väkisin  mun mukaan  tulla. Niskassani  keheräten.....ja  aikaa  kului  kolme  vuotta kun  samaan  taloon  kylään  tupsahdin.Emäntä  oli  portahilla. Koiria  en enää ollut  markilla. Ei kissejäkään.  Samoin  puuttui  Isäntä  ja mä  siihen  kysymään  että missä  hää on. ? Isäntä..?..........emäntä  alakoo  nauramaan......suu  auki....silmistään  vettä valuen....hhohohohoho...hoo....heheeeeeh.....isäntä  otti ja kuoli  vuasi  sitten.....sen vei vattasyöpä  ....Sernopiilimyrrkyä  Venäjältä....arvakkaapa  mitä  hänen hautajaisissa  sattui...mä  siihen että mitä ....... ja   emäntä  sanoi.......kun pappi  puhui siunaustilaisuures  ihimisen synnittömyydestä  ja  viattomuudesta, niin  samassa  muistin  sun puheesi  täällä  pihalla  kaks  vuatta sitten...,,ja  sen  miten  mieheni meinas   tuhehtua  piippunsa  savuun.....ja  miten  hän  nauroi sun  ....puheellesi   pitkän aikaa....  tämän tästä....silloli kans  hyvä huumorintaju kans......ja mä en  voinut  mitään.....alakoin  nauramhan niin palio että mun oli pakko  rynnätä  siunaushuanheen  käytävälle.....kaikki  kattoi  mun  perhän    silimät  suurina......ja kun  tulin takaasiin  suruhuaneeseen niin  pappi  sanoi että   anna  vaan  tulla kaikki  sisältäs.....nauru  johtuu   suuresta   surusta  ja  menetyksen  tuskasta.......se on  pitkään pirätetyn  ahristuksen  pois päästäminen.......ja..ja..ja.....

Niin mä pois  taas  lähärin   talon  pihalta.  Enkä muistanu  kysyä että misson kissit  ja missoon  koirat. Paluumatkalla muakin alakoi  vähän  naurattamaan. Olis  se  ollu  aikamoinen  näky.  Siellä  suruhuanhessa....heheh...hihihi..hehehoh...

Ekku Mattila.