keskiviikko 29. syyskuuta 2021

Hups.....tulipa piiitkäää keertoomuus , mutta aikamatkaajan muistelot on sellaasia välillä.

 

Nojopany....
Eilisen Alahärmän reissuni aikana menin meirän kototuvan jokirannassa vanhaa latoamme kurkkimaan, joka, kuten havaatte on jo menossa "maaksi jälleen", niin sen yhyres nurkas oli paffilaatikko ja kun sen pihalle verin, niin ohoh..
¤¤
Ja heti Wanahaa aigaa taas pukkaa : muistan ku eilisen (1960- molin 14 toista) ajan, kun kiriooton meirän yhyrellle sukulaaselle Helesinkiin , hän oli jotakin sukua äiteelleni ja häntä sanottiin helesingin lilia, että voisikko ostaa mulle viulun ...?......ja kului muutama viikko kun Alahärmän Voltin linia-auto-keskukseen, soli Haldiini, vastapäätä Eetlan kuppilaa , tuli vissiin oikein junakyytillä paketti jossa luki mun senaikaaneen nimeni Eero Mattila , oikein osoitteella varustettuna , Alahärmä , Hakokylä 2 Voltti ja minäpoika kovaa haipakkaa hyppäsin polokupyäräni selekhän , Voltiin jossa allekiriootin sen paketin ja sitten takaasin kotiani.
¤¤¤
Melekeen revin sen paketin auki ja siellähän soli. Pellinen viulu. Aiettä molin innossani. Oikein syrämeni pamppaali pumputi..pumputi..pum..pum....ja löysin paketista sellaaseen kakshaaraaseen jonkun ja kun olin senverran jo nälli jotta sillä kakshaasella jollakin sen viulun vaijereita erees taakaasin hinkkaamaan......mutta ...aiaiaiaiaiai...
¤¤
Voiettä mä säikährin. Ensin luulin että meirän kissi oli jääny mun jalakani alle sillä niin kovaa vikinää mä kuulin , rahinaa sekä uuuiiiiikuutusta jotta oksat pois ja pala larvaa ja samassa mä käsitin. Se ääni kuului siitä viuluusta ja siitä kun siitä yritin heti soittaa Konstan , joka oli kansamusiikkiviulisti Kortesjärveltä, vaiennutta viulua. Eihän siinä menny kun vartti/toista kun sen viuluni laitoin takaasiin siihen paffilaatikkoon, sen jonkun kanshaahaasen mukaan, kannen suli-in ja hilijaa vinttiin vein.
¤¤
Sitä en ny millään muista että millä peevelin konstilla se viululaatikko oli sinne/tuanne jokirannan lathon menny. Voi olla , mutta kun ei toristajia enää, että syyllinen oli mun äitee, taikka isse, taikka mua muutaman vuaren vanahemmat kaks siskoani.........
¤¤¤
"Jaaa kuuun määäää noopiaaa riänsiiiin saairaaaan lua.....määää viuluuuuun näjin sääärkyyyneeeen ja soitooooniakan siiirtyyneeen .....taaaivaaaan luaaaa".





29/9-2021.
Ekku Mattila.
Nasiiri.
Aikamatkaaja.
Clairvoyant.