perjantai 12. marraskuuta 2021

SINAPPI se on poikaa syrämelle.

 12/11-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤

Jo eilen illalla  muistelin ja myöskin tänään ,että  se  mun  13/11-1959  todella epäonnen  päiväni  saattoi  tapahtua  kello  13,00.. Siis:

Olin siihen aikaan  13  ikäinen.

Kello   13,00   ....??

Ja  13 päivä ja Perjantai.

¤¤

Soitin  mua   muutamaa  vuotta vanhemmille  siskoilleni, mutta  kumpikaan  ei sitä  tapahtumaa  kovin tarkkaan enää muistaneet, varsinkin  kellonaikaa.  Noh  tänään , tähän  samaan  aikaan  13/11-1959  taisin  olla  jo menossa  ns lättähatulla  kohden Seinäjoen sairaalaa.  Muistan  yhä  elävästi miten mun   silmäni päällä  oli  Alahärmälääseen  lääkärin  Niirasen  laittama  side/suoja ja kun kävelin  sen  lättähatun  käytävällä ja mua  alkoi  tavattoasti oksettamaan ja ......kyäkläsin    oikealla  puolella olevan  naisen  syliin......pruiitttsss....hyi....ploooots...

¤¤

ny sitten aivan toiseen asiaan joka on sinappi...siis  SINAPPI. Kuten olen jo monesti kirjoittanutkin  että sain(ko)?   sydädin  16/3 -2021  tullessani hiihtämästä  kovan lenkin  jälkeen.Kaksi  kertaa  vietiin  Sunnuntaina  Seinäjoen sairaalaan, ja kaksi  kertaa  tulin takaasinkin   henkis. Lääkkeitä  mulle   määrättiin  kuutta eri sorttia, mutta  noin  kuukauden kuluttua   nakkasin  pualet  vessanpyttyyn  ja hyvin oon  päriänny............Noin  kuukausi  sitten  mulla  alkoi  tuntumaan  torella  pahoja  ryytmiihäiriöitä  , useamman kerran päivässä  ja  tuumasin  jopa  että ny.......??  taitaapa  "rippi" napata, mutta  ei. Luulin , koskapa  tunnen  itteni aika  hyvin,  että kaikki johtuu  sokurin  puutteesta, siis  jonkunlaisesta  esiasteisesta   diapeetesjutusta  ja nakkelin  naamaani  sokurinpaloja  että  pöly  senkun  leijaali. Nooh.....eihän se  tuntunut  auttavan ja  sitten  taas  hokasin ja mietiskelin  mun  ruakaalutapoja jokka on aika  sillai  "laihat".

Aamulla  Kari  Herttuan  kehittämää   männyn  havupuu-uutejuamaa lasillinen.  Sitten tunnin päästä  vähän kaffia  korpun kans ilman  sokuria, mutta  kermans kans.  Päivällä  knäkkileippää jonka  päällä saattaa olla  ohut juustonsiivu . Myähemmin   lasillinen jugurttia -omena-appelsiini  ja  kaffia  taas , muutama  piäni  peruna   ja illalla  piäni kaffikuppi, eikä  palion  muuta.

Huamasin  että ohops  Ekku....sulla  taitaa  olla  sualan  puute  ja paha.  Ilman  sualaa  ei elimistö   pelaa  koska  verenkiarto tarttee  kalsiumia  (ko?)   ja  noin  2  viikkoa sitten  rupesin  plätkääsemään  näkkileivän  päälle  suuren  läjän sinappia  , sen  söin  mairon kans  ja  olalaaaa.....nyt  tuntuu ettoon  taas  29 vuatias  nuari  punaposkinen   vereä   kollipoika.  Yhtään  sydänjuttua  ei oo  nyt  tuntunut, ei yhtään. 

Siis:  tarkkailkaapa    tekin siellä  ettei teilläkin  oo sualan  puutetta. Liika  suala ei oo  terveellistä sekään, mutta  pääasia  on että syrän  jyskyttää  tervettä  pumspummia. ..pums..pums..pums..

Ekku  Mattila.