sunnuntai 13. helmikuuta 2022

"Heiii laukkaaa raaatsuuu reimaaaaaa.."......heheeh.

 13/2-2022.

Ekku Mattila.
Nasiiri,

Aikamatkaaja,

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Olen  useampana  päivänä, niinkuin   tänäänkin, lukenut  sotakirjoja ja  kuinkas  ollakaan. Heti  tuli  muistoihini  ja  sitäkautta   tähän  blogiini (taas) ylöslaitettavaksi  vanha  "sotamuisto/tapahtuma", Oulun  Hiukkavaarasta, ököajoiltani  1964 ja  helmikuun loppu.

Olin  päivää ennen  joutunut  ns sanaharkkaan  erään  alikessun  kanssa, joka  moitti ja haukkui  mun  liian  pitkiä   pulisonkejani, enkä  hänen  sanoistaan  yhtään  tykännä. Sanoin ..haista  kuules  paska, johon hän....illalla  kuullaan  ja  niin siinä sitten  kävikin. Minut kutsuttiin  toimistoon, jossa oli  isoja  sotaherroja ja  jossa  se  alikessu oli jo  mun sanojani  ilmituonut,  ja  Vääpeli sanoi :että huomenna  alokas Mattila  menee  heti aamulla  kello  05,00  hevostalleille, jossa  luot paskat  lavuaareista pois ja   sitten  otat  kärryn ,  Aro  hevosen, lastaat  siihen kärryyn ammuslaatikoita  ja ne  viet  Valkeisjärven  ampumaradalle......onko selvä  alokas Mattila..??   ja mä siihen  että  kyllä  on  herra  Vääpeli.

Ja   noin  kello  11,00 kun tein työtä käskettyä.  Enhän minä  sitä tiennyt  että juuri se Aro hevonen oli   täysi sekopää. Hakattu  pilalle   ja minä  kärryille  muutaman  kymmenen  ammuslaatikkoja  nostelin ja  meinasin jo lähteä , kun  yks  Ylikersantti  Virtanen, joka  oli  täys  aska ja jonka  tulimme  kyllä tuntemaan  ajan kanssa,  sanoi   tulevansa  mukaan kyytiin ja mä sanoin  että  tottakait  herra  Ylikersantti.

Päästiin  ensin  aika  mukavasti matkaan ja  oltiin  noin  2 km ennen  päämäärää, kun  meirät  ohitti   kovaa kyyttiä  joku  jeeppi.  Se  hurahti ohitte  nostamalla    jumalattoman  pöly/lumipilven  ja  ja ja...eihän se Aro hevonen siitä  tykännyt  yhtään.Heti kirmaasi  täyteen juaksuun  niinmaan  erkeeleesti että  tottajumalauta.  Minulla  oli kuulkaas   täysi  työ pitää  suittista  kiinni. Mutta  hevonen oli  jostakin  oppinut:  painoi  äkkiä päänsä alas, suittineen kaikkineen ja kun niin  kävi ei sitä  kopuukkaa  voinut  millään enää ns ohjata/määräillä  ja  kohta  sen vauhti oli  täyttä  neliä...siis  joka  kinttu  yhtäaikaa  ilimassa ja  välillä maassa  ja  kun se tapahtuu, meno on  torella  hirviää.

Mutta  aiaiaiaiaiiii.....sen kärry eres oli, kuten  aina  tapana, sellaaneen  paska/ruikku/kusi estelevy, noin  meeterin korkia ja  kun se  hevoonen  juaksi/nelisti  niin  tavatoonta  vauhtia  että sen takakintut  alakoi  ottaa  osumaa  siihen paskalevyyn , siitä  palasia irrottaen  ja  hetihän mä  arvasin tiesin....jos  sen takakintut  tarttuu  kiinni siihen  puulevyyn, niin meille  tuloo  noutaja, mulle ja sille  ittumaiselle  Ylikessu  Virtaselle...niinja  Aro hepalle  noutaja  kans. Kintut  poikki ja...PUM...

Nooh...onneksi  siihen aikaan, niinkun jokaaneen mun ikääneen (75)  tietää,  oli sellaaneen  villinlännen sariakuvalehti, joku  pekospilli/vastaava, taikka teksvilleri ja niissä  mentiin kovaa haipakkaa  juuri hevoosteen kans. Muistin  että yhyres  kohtaa  kun sariakuvan  sankari  oli joutunut  samaan  tilanteeseen kun mäkin, niin hän kiiparoitti  kärryn aisaa pitkin  laukkaavan hevoosen   selkään, otti   ja kurkotti  suittet  kouraansa ja  sillä tavalla  onnistui  huriustuneen   kopukkansa  rauhoottumaan.

Ja oioi kun moon viäläkin rehevää ja ylypiää. Saman offenssiivin tein, menin  kärryn  aisaa   pitkin,  täyttä laukkaa  juaksevan  hevoosen  turvan/pään  lähelle  ja  siappasin  suittet  kätheni, sitten  takaasin  kärryyn jossa  kovalla  otteella,  naama  irvistäen onnistuinkin sen pöljän  Aro hevoosen  ensin  tasaantumaan, ns juaksuun ja sitten jopa  pysäyttämäänkin sen   .  Hevooneen oli yltäpäältä  jumalattoman  vaahron  peitossa ja sen silimät  ison  teelautaaseen kokooset.

Se  yhä tärisi , se  polle  ja   vähä mäkin ja se  Ylikessu , kun  muutaman sadan meeterin  päästä oltiin siellä  ampumaradalla, jonne  patruunalaatikot  vein/purkasin.  Ylikersantti  Virtanen  oli  aivan naamaltaan kalapia ja  välillä  punaaneen  ja sanoi mulle....alokas  Mattila....minä  takaisin  komppaniaan menenkin    tästä  peeuun  jeepillä.....jatkakaa....

Eikä eres  kiittänyt  kun pelastin sen hengen. Niinja  sen hullun Aro  hesoosen kans.

Ekku Mattila.